Nemlig.com ansætter militærfolk til at vurdere medarbejdernes præstationer

Fagbladet 3F skriver, at den for tiden udskældte dagligvarevirksomhed Nemlig.com hyrer tidligere militærfolk til at fastholde tempoet og en kontant tone over for medarbejderne.

Nemlig.com hyrer militærfolk til at være »indpiskere«, skriver Fagbladet 3F efter mange kritisable forhold i de seneste dage er kommet frem om onlinesupermarkedet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pr
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det danske onlinesupermarked Nemlig.com er havnet i et stormvejr, efter at Politiken har skrevet om arbejdsforholdene for virksomhedens lagerarbejdere. Fagforbundet 3F har i stærke vendinger kritiseret virksomheden, og nu udbygger forbundets fagblad, Fagbladet 3F, beskrivelserne af metoderne.

Nemlig.com har hyret flere tidligere militærfolk til et såkaldt »performanceteam«, der ifølge kilder til Fagbladet 3F har som opgave at arbejde som indpiskere. Kilderne fortæller om at blive råbt ad, og at der er hårdt pres for at opnå maksimal effektivitet.

Fagbladet 3F henviser til en logistikdirektørs opslag på Facebook, hvor han søger »to til tre dygtige tidligere sergenter eller oversergenter til et performanceteam hos Nemlig.com«.

I et skriftligt svar oplyser Nemlig.com, at det er korrekt, at virksomheden har ansat personer i ledelsen, der har en lederuddannelse fra forsvaret, men afviser, at de skulle fungere som indpiskere.

»Forsvaret er af de største logistikoperationer i Danmark og anses for at have en af de bedste lederuddannelser herhjemme. Det er derfor naturligt for blandt andet dagligvarekæderne at hverve derfra. Påstanden om, at disse ledere fungerer som indpiskere, har intet på sig. At der råbes efter medarbejdere er ganske enkelt ikke rigtigt,« skrives der i en mail til Fagbladet 3F.

Ansatte melder om barske forhold

10. april kunne Politiken på baggrund af flere lageransattes udtalelser berette om barske forhold for medarbejderne, der er under hårdt tidspres og har mellem ni og 14 sekunder til at finde og pakke varer.

En medarbejder berettede således om, at han havde svært ved at nå at pakke varerne og afholdt sig fra at gå på toilettet, drikke vand og holde pauser af frygt for at komme bagud i programmet.

Til Politiken sagde arbejdsmarkedsforsker og professor emeritus Helge Hvid, at han er »chokeret«:

»De beskrevne forhold er ikke bare umenneskelige, de er også sundhedsskadelige.«

John Bondebjerg, der er forhandlingssekretær i 3Fs transportgruppe, oplyser i en anden artikel i Politiken 10. april, at 3F i lang tid har været bekendt med kritisable forhold hos Nemlig.com.

Til Politiken siger han, at 3F har en »klar fornemmelse af«, at virksomheden har truet medarbejdere til tavshed.

Nemlig.com: Hvad med jer selv, Politiken

Nemlig.coms administrerende direktør, Stefan Plenge, har ikke ønsket at kommentere Politikens artikler, men skriver i en pressemeddelelse, at påstandene i avisens artikler er »usande«, og at han føler, at virksomheden bliver udsat for »den vildeste smædekampagne fra 3F«.

»Derfor giver det simpelthen ikke mening for mig at stille op til et interview med Politiken, da historierne er skrevet på forhånd,« skriver direktøren, som påstår, at kritikken handler om, at 3F ønsker hele distributionsområdet dækket med en overenskomst.

I en e-mail sendt til kunder hos Nemlig.com retter virksomheden pilen mod Politiken, og skriver under et afsnit ved navn »Politikens arbejdsforhold?«:

»Og her til sidst. Gad vide, hvordan arbejdsforholdene er på Politiken, hvor journalisterne hele tiden er underlagt stramme deadlines og skal stå klar til at rykke ud 24 timer i døgnet syv dage om ugen, når den næste store historie skal dækkes. Hvor mange freelancejournalister er mon tilknyttet Politiken? Og hvilke løn- og arbejdsforhold har de?«