Nazir var heldig at havne i Slagelse

Landets kommuner svinger voldsomt, når det handler om at sætte flygtninge og indvandrere i stand til at forsørge sig selv. Mange kommuner mangler en konkret plan for området, lyder det.

Nazir Abdelmajed Al Hafez kom til Danmark som flygtning fra Syrien for få år siden. Via Slagelse Kommune startede han i praktik som altmuligmand i firmaet Cemas Byg Aps, og nu er han fast-ansat. Slagelse Kommune er en af de kommuner, der er bedst til at få flygtninge i job.Foto: Jens Astrup Fold sammen
Læs mere

I et køkken i Slagelse står Nazir Abdelmajed Al Hafez og piller skabe ned. Han kom til Danmark som flygtning fra Syrien for få år siden, og via Slagelse Kommune startede han i praktik som altmuligmand i det 16 mand store entreprenørfirma Cemas Byg Aps. Et år efter bygger, tømrer og maler han stadig for virksomheden – nu som fastansat og selvforsørgende.

Det er historier som Nazirs, politikerne helst vil høre, og kommunerne helst vil fortælle, når talen falder på flygtninges jobmuligheder. Men chancerne for at blive i stand til at forsørge sig selv som flygtning i Danmark afhænger i høj grad af, hvor i landet man lander. Hedder kommunen Slagelse eller Vejle, har flygtninge gode chancer for at blive sluset ud i job på kort tid. Ender man derimod i for eksempel Silkeborg eller Sorø, er ens udsigter til at bero på egen indtægt ikke lyse.

Det er konklusionen i en analyse fra rådgivningsfirmaet LG Insight. Den viser, at Slagelse tager førertrøjen, når det handler om hvor stor en andel af flygtninge og indvandrere, der 26 uger efter påbegyndt aktiveringsforløb er uden offentlig forsørgelse. I Slagelse er 46,9 procent ud af 317 flygtninge og indvandrere i job, mens Sorø blot har fået 8,2 procent i arbejde eller uddannelse. Helt i bund ligger Silkeborg, hvor blot 5,8 procent er i job.

Fast job i den anden ende

Tallene viser som noget nyt, hvor vidt spændet er selv mellem kommuner, der ligger tæt på hinanden.

»Kommuner forklarer sig ofte med, at deres indsats afhænger af det arbejdsmarked, der omgiver dem, eller af gruppen af flygtninge, de modtager. På baggrund af disse tal kan vi konkludere, at det i hvert fald ikke forklarer hele forskellen, for Slagelse og Sorø ligger for eksempel tæt ved hinanden og deler disse præmisser,« forklarer Lars Larsen, konsulent i LG Insight.

Slagelse Kommune er meget bevidst om at køre samarbejdet med virksomheder med »hård hånd«, fortæller Helle Sofie Dedenroth Larsen, leder af Integration og netværk i Slagelse Kommune:

»Vi følger tæt op på virksomhedsaftaler hos flygtningen eller indvandreren, og vi følger tæt op hos arbejdsgiveren.«

Fra mange flygtninge og indvandrere lyder det, at de føler, at den såkaldte praktik i virksomheder ikke fører til noget permanent, men bliver en frustrerende endeløs rejse i systemet.

»Der er mange, som cykler rundt i praktik på arbejdspladser, uden at det rigtigt fører til noget,« siger Lars Larsen.

Det er blandt andet dér, Slagelse Kommune har forsøgt at sætte ind. »Det er utroligt vigtigt for os, at der er et ordinært arbejde i den anden ende,« siger Helle Sofie Dedenroth Larsen.

Halvdelen har ingen politik

Vejle Kommune har også succes med at få flygtninge/indvandrere i uddannelse og arbejde. Især siden starten af 2013, hvor kommunen udviklede en såkaldt branchepakke, der systematiserer virksomhedstilbud, forklarer Karen Vestergaard, afdelingschef i jobcenter Vejle:

»Vi har gjort meget ud af at analysere, hvad arbejdsmarkedets behov er. Hvad er der brug for? Der er ingen flygtninge/indvandrere, der ikke vil arbejde. Vi siger til dem: Det er jobbene, der er. Hvis du drømmer om noget andet, er du velkommen til at tage fat på det bagefter.«

At have en tydelig plan eller politik for integrationsindsatsen er helt afgørende for, om det går godt eller skidt i en kommune, vurderer Else-Marie Ringgaard. Hun er projektchef i Integrationsnet, der er en del af Dansk Flygtningehjælp, og har mere end 25 års erfaring på området og sad blandt andet med i den tidligere regerings task force om integration.

»Hvis kommunen meget præcist har beskrevet, hvilken retning og vej man vil gå på integrationsområdet med mål på både kort sigt og langt sigt, har man de bedste forudsætninger,« forklarer hun.

Det kan lyde som en selvfølge at have en integrationspolitik, men Else-Marie Ringgaard skønner, at kun 50 procent af landets kommuner har en formuleret politik på integrationsområdet. Af dem vil hun vurdere, at højst to ud af fem har en beskrevet handleplan, hvor ansvaret er placeret for, hvem der gør hvad og hvornår.

»Man kan jo ikke forestille sig, at en kommune ikke har en formuleret politik på skole-, børne- eller ældreområdet. Men på integrationsområdet er der stadig for mange kommuner, der ikke har en politik, som medarbejderne kender til og arbejder efter,« siger hun.

Silkeborg søger inspiration i Vejle

Når det kommer til, hvilke punkter der bør indgå i sådan en plan, ved man udmærket, hvad der virker.

»At komme hurtigt i gang, at kombinere job og sprogundervisning. Man skal kompetenceafklares, helbredsafklares og så videre. Det er simpelthen ikke nyt. Det har vi vidst i flere år,« understreger Else-Marie Ringgaard.

Det spiller naturligvis også ind, hvor åbne virksomhederne i den enkelte kommune er for at ansætte flygtninge, ligesom gruppen af flygtninge spænder bredt fra ufaglærte til meget højtuddannede. Derfor er det også afgørende ikke at slippe hverken borgeren eller virksomheden for hurtigt for at få kørt endnu en igennem systemet.

»Det er vigtigt både at understøtte borgeren, men i særdeleshed også virksomheden, så der er en i kommunen til at støtte op, hvis der er noget, som virksomheden – der jo skal leve af at være virksomhed – ikke ved, hvordan man skal håndtere,« siger Else-Marie Ringgaard.

Flere kommuner er ved at indføre en klarere strategi på området, blandt andet bundscoren Silkeborg, der nu inkorporerer Vejles branchepakke-løsning.

»Vi er helt med på, at vores resultater ikke har været så gode hidtil, men det får vi nu vendt. Det er jeg helt sikker på,« siger Mads Bertram Larsen, afdelingschef for integrationsteamet i Silkeborg Kommune.