Næsten alle bryder omstridt cookie-lov

Stort set ingen myndigheder eller virksomheder overholder reglerne for de såkaldte cookies på internettet. »Ikke godt nok«, siger Erhvervsstyrelsen, men tøver stadig med sanktioner.

Mens danske hjemmesider bliver bedre til at informere om, at der bliver lagt cookies på computeren, er det sværere at få store virksomheder som Facebook og Google til at overholde reglerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: JUSTIN SULLIVAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den dårlige nyhed er, at kun én ud af 144 danske hjemmesider overholder reglerne. Den gode nyhed er, at størstedelen af de resterende 143 ser ud til at gøre et forsøg.

Det er resultatet af en ny undersøgelse foretaget af det digitale bureau Creuna og analysefirmaet Sitemorse. Undersøgelsen af hjemmesiderne omfatter blandt andet banker, kommuner, ministerier, C20-virksomheder og medier.

Resultatet efterlader plads til forbedringer, mener Brian Wessel, kontorchef i Erhvervsstyrelsen, som skal føre tilsyn med, at loven bliver overholdt.

»Det er ikke godt nok. Men det bekræfter desværre den opfattelse, vi har,« siger han.

EU-direktivet, der ligger til grund for reglerne, har givet anledning til hovedbrud i de fleste medlemslande, fordi formuleringerne har været diffuse. Det har gjort det grænsende til umuligt at håndhæve reglerne, og derfor udsendte Erhvervsstyrelsen i sidste uge en ny vejledning til, hvordan reglerne skal forstås.

Og de nye retningslinjer skulle gerne være forståelige nok til, at man snart kan begynde at håndhæve reglerne. Der skal dog ifølge Brian Wessel være tale om gentagende og grov ignorering af reglerne, før bøder kan komme på tale.

Ingen undskyldninger

Cookies er små filer, som hjemmesider lægger på din computer ved besøg, og som gemmer informationer om dig. De bruges primært til at målrette annoncering eller forbedre brugeroplevelsen på en side.

Efterhånden som virksomheder i stigende grad er begyndt at indsamle information om brugerne i reklameøjemed, er der kommet større fokus på de små filer, og det fik i 2011 EU til at vedtage et direktiv, der skulle gøre hjemmesiders brug og formål med cookies mere gennemsigtigt for forbrugeren.

Men på grund af forvirringen om, hvad kravene var, har det været vanskeligt at overholde dem. Marc Sårde, som har været med til at lave undersøgelsen hos Creuna, mener, at den dårlige vejledning har resulteret i, at en række virksomheder og myndigheder har fortolket loven forkert.

»Mange har ikke rigtig forstået, hvad loven går ud på, og så har de naturligt nok ramt ved siden af. Men den nye vejledning er et rigtigt positivt skridt, og nu er der ingen undskyldning for ikke at rette ind.«

Vanskelig opgave

I undersøgelsen tegnes der et billede af, at det halter hos de fleste brancher, når det kommer til at forklare, hvilke cookies de bruger, og hvad de bruges til. Næsten lige så galt står det til med den del af loven, der siger, at der skal være synlig information på forsiden om, at der lægges cookies på computeren.

Til gengæld er de fleste godt med, når det kommer til generelt at informere om, at der bruges cookies og hvorfor. Og det er ifølge Brian Wessel også noget af det, man fokuserer mest på at få bragt i orden.

Alt imens han sporer fremgang hos de danske hjemmesider, erkender han, at det kan blive en udfordring at få store virksomheder som Facebook og Google til at overholde reglerne. Ikke mindst fordi de er etableret uden for EU.

»Det bliver overhovedet ikke nemt. Men det er noget, vi skal have fokus på, for det skal jo ikke være en ulige konkurrencesituation for de sider, der overholder reglerne,« siger han.

Han mener, det er en vanskelig situation, som selv store lande har haft enorme udfordringer med, men ikke desto mindre vil Erhvervsstyrelsen prøve at få en dialog med firmaerne, både nationalt og gennem EU.