Naboer til metrobyggeriet modtager rekordhøj erstatning for støj

En ny opgørelse viser, at naboer til metrobyggeriet i København har modtaget et rekordhøjt millionbeløb for støjgener. Og det er ikke ovre endnu.

I forbindelse med støjgener fra metrobyggeriet har Metroselskabet betalt 349 millioner i erstatning til byggeriets naboer. Cityringen Metrobyggeriet ved Nørrebroparken.. (Foto: Bax Lindhardt/Scanpix 2017) Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

349 millioner. Så mange penge har naboer til metrobyggeriet samlet modtaget ved udgangen af 2016. Det viser en opgørelse lavet af Metroselskabet til fagbladet Ingeniøren.

Pengene er et plaster på såret for de støjgener, byggeriet har genereret, og som stadig ikke er forbi. Byggeriet har været forsinket, og på nuværende tidspunkt står diverse stationer endnu ikke færdige.

»På en del byggepladser ventes kompensationsudbetalingerne at stoppe inden sommer, mens kompensationsudbetalingerne vil fortsætte i længere tid på andre byggepladser,« skriver Metroselskabet i en mail til Ingeniøren.

Som led i forhandlinger med hovedentreprenøren vil Metroselskabet se på, hvordan de kan indrette arbejdet mere hensigtsmæssigt frem mod åbningen af Cityringen i 2019.

I 2014 vedtog Christiansborg den såkaldte Nabopakke, hvor de satte 300 millioner af til erstatning for støjgener. I pakken fremgik det, at naboer til byggeriet fik frataget muligheden for at klage til Natur- og Miljøklagenævnet mod kompensation. Det gjorde det muligt at arbejde på byggeriet om natten.

Selvom der på nuværende tidspunkt er betalt 349 millioner i erstatning, er puljen fra nabopakken ikke opbrugt, skriver Ingeniøren. Det skyldes, at 78 millioner er henført til en principbeslutning, som Ekspropriationskommissionen tog forud for nabopakken.

Byggeriet har fundet sted både dag og nat, men alligevel er byggeriet forsinket. Det skyldes blandt andet en strid mellem Metroselskabet og en italiensk entreprenør, som har krævet 7 milliarder ekstra i voldsafgift. Det satte en stopper for dele af arbejdet, skriver Ingeniøren.

Både staten, Københavns kommune og Frederiksberg kommune har som ejere af byggeriet mange penge på spil. Folketingsmedlem og medlem af kommunalbestyrelsen på Frederiksberg, Jan E. Jørgensen (V) har forståelse for erstatningsbeløbet.

»Hvis det bliver en udfordring, må vi håndtere den. Vi skal have bygget den metro og bagefter meget mere metro i København. Det er så vigtigt, at intet skal have lov til at stoppe det,« siger han til Ingeniøren.