Når trafikanter ser rødt, går sikkerheden i sort

Det er ikke altid kønt, når en bilist møder en flok motionscyklister på de danske landeveje. Men bandeord og skråt op-fingre kan få alvorlige konsekvenser for både de to- og firhjulede trafikanter.

Trods sit formandskab for Team Rødovre Cykelklub mener Jesper Nielsen (med briller i hænderne), at det er motionscyklisterne, der opfører sig værst i trafikken sammenlignet med bilisterne. Foto: Sara Gangsted Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når bilister og motionscyklister mødes på asfalten, opstår der sjældent sød musik. Oftest er det eneste instrument et bilhorn, der brøler, mens koret af forurettede cyklister synger tilbage med trusler og bandeord.

Nogle gange er cyklister og bilister så uenige om, hvem der har ret til at brede sig på vejen, at situationen ender i decideret »vej­vrede«, hvor de tyer til skældsord, skråt op-fingre og trusler. I de fleste tilfælde har det ikke anden konsekvens end dårligt humør, men det kan ende galt.

»Vejvrede kan aflede opmærksomheden fra de vigtigste ting i trafikken, og det er et problem, ligesom hvis man taler i telefon, mens man kører,« siger Mette Møller, der forsker i trafikadfærd på Danmarks Tekniske Universitet.

Politiet registererer ikke, om et uheld med en cyklist og en bil skyldes vejvrede eller trafikforseelser. Det er derfor ikke muligt at dokumentere, hvor tit vejvrede er skyld i et uheld. Men der er bestemt risisko for, at vejvrede kan blive et problem for trafiksikkerheden, fastslår Søren Troels Berg, der er specialkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik.

»Jeg ved, der er situationer, hvor cyklister og bilister er kommet til skade på grund af vejvrede,« siger han.

Det er ikke et nyt fænomen, at motionscyklister og bilister lader deres aggressioner gå ud over hinanden. I løbet af de seneste år er motionsformen blevet stadigt mere populær, og det skønnes, at mellem 300.000 og 400.000 danskere jævnligt trækker i det kropsnære cykeloutfit og kører en tur på racercyklen. Det stigende antal pedaltrampere øger risikoen for flere sammenstød med vrede bilister.

»Jeg tror ikke, der er nogen, der stiller sig op i garagen ved bilen eller cyklen og tænker: »Nu skal jeg dæleme ud at være et dumt svin«. Cyklisterne og bilisterne har simpelthen ikke nok forståelse for hinanden,« siger Søren Troels Berg.

Kampagner på vej i gear

I 2014 var der så mange konfrontationer mellem motionscyklister og bilister, at blandt andre Danmarks Cykle Union (DCU), FDM og Rådet for Sikker Trafik satte sig for at undersøge, om vejvrede er et specielt problem mellem de to grupper trafikanter.

Hele 67 procent af de knap 3.000 adspurgte har svaret, at antallet af konflikter mellem bilister og motionscyklister er stigende. Flere end halvdelen af motionscyklisterne i undersøgelsen har oplevet vejvrede i trafikken – i ni ud af ti tilfælde fra folk bag rattet.

Resultaterne har fået DCU og DGI til at rejse sig i sadlen og iværksætte en kampagne rettet mod motionscyklisterne. Kampagnen skal primært oplyse om reglerne i trafikken. Projektleder i DCU Brian Samuelsson erkender dog, at det kan være svært at få budskabet ud til samtlige motionscyklister, da kun omkring en tiendedel af alle motionscyklister er organiseret i klubber.

Nordsjællands Politi er også på vej med en kampagne, der skal luge ud i vredesudbruddene hos de to- og firhjulede. Det oplyser Henrik Suhr, politimand og pressekonsulent i den nordsjællandske politikreds.

»Cyklister har banket oven på en bil, der kører forbi, og bilister har sprinklet, mens de er kørt helt tæt forbi en gruppe motionscyklister,« siger han.

Politipatruljer på vejene

Kampagnen, der endnu ikke er klar, retter sig derfor mod både de bløde og de hårde trafikanter.

»Vi vil have patruljer på de veje og de tidspunkter, hvor vi ved, cykelrytterne er der. Og vi har videobiler og -motorcykler, der kører rundt og optager, hvad der sker. Det skal bruges som bevis mod begge parter, for vi vil gerne sørge for, at der er hensynsfuldhed i trafikken,« siger Henrik Suhr.

Hos Dansk Cyklistforbund sender direktør Klaus Bondam to tommelfingre op til det styrkede fokus på de verbale sammenstød på asfalten.

Direktøren påpeger, at konflikterne oftest opstår, når motionscyklisterne cykler ude på vejen i stedet for på cykelstierne.

»Man kan diskutere, om der er nok cykelstier, og det synes vi jo ikke, der er. Vi kunne sagtens pege på mange flere steder, hvor der er behov for cykelsti,« siger direktøren.

»Men når det så er sagt, kunne man godt opfordre nogle af de kommuner med rigtig meget motionscykling til at kigge på, om der er nogle veje, som kommunen i højere grad vil anbefale motionscyklisterne at tage, fordi der er bedre plads eller mindre biltrafik end på andre veje,« tilføjer Klaus Bondam.