Mytedræber: Højresving er ikke farligere for kvinder

Færre cyklister bliver dræbt i højresvingsulykker i dag end for ti år siden, og det har ikke noget på sig, at kvindelige cyklister cykler på en måde, som er særlig farlig i højresving.

Højresvinget er ikke farligere for kvindelige cyklister end mandlige. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Mandag morgen skete det igen.

En 38-årig kvindelig cyklist blev kl. 7.44 ramt af en højresvingende lastbil, da vedkommende var i færd med at krydse Maglegårds Alle i Søborg, Gladsaxe. Selv om der straks blev igangsat førstehjælp og hentet en hjertestarter, stod kvindens liv ikke til at redde, og hun blev erklæret død på stedet.

Kvinden er den femte cyklist, som mister livet i en højresvingsulykke i år, men generelt er der færre personer, som bliver dræbt i højresvingsulykker i dag end tidligere.

Således mistede sammenlagt to cyklister livet i en højresvingsulykke i hele 2014 og 2015, mens der til sammenligning var 11 cyklister, som blev dræbt i et højresving tilbage i 2005.

Det vidner om, at de målrettede indsatser for at forebygge højresvingsulykker i form af ny indretning af vejene, forbedrede spejle og nyt kampagne- og undervisningsmateriale til både cyklister og chauffører har virket.

»I dag er der mellem en og fire dræbte om året mod tidligere ca. 10 - og langt færre alvorligt tilskadekomne end tidligere - og det skyldes den meget brede indsats på området,« siger Pernille Ehlers, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik:

»Store lastbiler og cyklister er en svær kombination, så begge parter skal vide, hvad de skal foretage sig, for at en cyklist ikke ender under forhjulet, som det jo typisk er. Vi skal være opmærksomme, orientere os og chaufføren skal have sidespejlene indstillet korrekt og bruge dem rigtigt, for det er ikke nogen let manøvre,« siger hun.      

Kvinder cykler oftere i byen

Der har længe hersket en myte om, at det i særlig høj grad er kvinder, som bliver dræbt i højresvingsulykker, men den myte ønsker Marianne Foldberg Steffensen, leder af Vejdirektoratets Trafiksikkerhedsafdeling, at punktere i kølvandet på en rapport fra 2016:

»Der er en lille overvægt af kvinder i højresvingsulykker, men ser man nærmere på cykelulykker fordelt på køn, kan vi se, at kvinder cykler oftere end mænd, og at kvinder oftere cykler i byerne, mens mænd typisk cykler på landevejen. Derfor kommer kvinder selvfølgelig til skade i krydsulykker, for det er der, kvindelige cyklister færdes, mens mænd kommer til skade på lige strækninger,« siger hun.

Fra 2002 til 2015 er 45 kvindelige cyklister og 31 mandlige cyklister blevet dræbt i højresvingsulykker, men fordi kvinder cykler oftere, og tallene er så forholdsvis små, kan man ikke konkludere, at kvinder cykler på en måde, som er særlig farlig i højresving.

»Folks billede af en kvinde med blomsterkrans på cykelkurven, musik i ørerne og fuld fart fremad holder ikke. Kvinder kan sagtens finde ud af at orientere sig. De er bare mere sårbare, fordi de oftere opholder sig i trafikken,« siger Marianne Foldberg Steffensen.