Myndighederne overså advarsel på advarsel i ni år

Gennem ni år indeholdt årsregnskaberne for Den Kurdiske Kulturfond den ene advarsel efter den anden om fondens indtægter. Men Civilstyrelsen overså alle advarslerne, selvom styrelsen kendte til politiets mistanke om hvidvaskning.

Sagen om ulovlige milliontilskud til den kurdiske TV-station ROJ TV (billedet) vækker nu politisk undren. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I ni år i træk overså det danske fondstilsyn i Civilstyrelsen tydelige advarsler om problemer i forhold til Den Kurdiske Kulturfonds indtægter.

Fra 1999 og til 2007 skrev fondens revisor det samme forbehold ind i årsregnskaber år efter år, men forbeholdene førte efter alt at dømme aldrig til en direkte respons fra Civilstyrelsen, som ellers skal sørge for, at almennyttige fonde har orden i sine sager. I kurderfondens sagsmappe i Civilstyrelsen, som Berlingske Tidende har fået aktindsigt i, er der således ingen tegn på, at styrelsen nogensinde drøftede revisorens forbehold med fonden.

»Reelt tager revisoren forbehold for, at der i et væsentligt omfang kan løbe penge gennem fonden, som ikke bliver bogført,« siger Lars Kiertzner, lektor ved Aalborg Universitet og statsautoriseret revisor.

Det vil sige, at ingen myndighed har kendskab til de præcise beløb, der er flydt gennem fonden. I virkeligheden kan der således været røget langt flere penge gennem fonden i årene med revisionsforbeholdet fra 1999-2007, hvor der er bogført 172 mio. kr. i tilskud.

Den alvorlige situation får Lars Kiertzner til at kritisere Civilstyrelsen for ikke at have grebet ind:

»Civilstyrelsen har mulighed for at afsætte bestyrelsen. Her er der tale om en bestyrelse, der år efter år har fået det samme forbehold fra revisor. Før eller senere burde Civilstyrelsen gribe ind. Styrelsen har siddet længe på hænderne, når man tænker på, at regnskabet måske ikke er fuldstændigt,« påpeger Lars Kiertzner.

Ni forbehold

Forbeholdet i de ni årsregnskaber handlede om, at det for revisoren ikke var muligt »at revidere, om samtlige frivillige tilskud er registreret«, og at revisoren derfor ikke kunne »stå inde for fuldstændigheden af tilskuddene.«

Berlingske Tidende er i besiddelse af syv af de ni årsregnskaber på nær 2003 og 2004. Fondens revisor gennem alle de ni år, Lars Skovgaard-Sørensen, der dengang var ansat i revisionsfirmaet Kresten Foged, oplyser, at de samme forbehold indgik i regnskaberne for 2003 og 2004. Men han nedtoner i dag forbeholdenes betydning. De bundede i det problem, at bidragene kom fra »tusinder« af kurdere verden over, og at det var svært at holde styr på.

»Der kom mange små og store beløb ind,« siger han.

Lars Skovgard-Sørensen kritiserer, at Civilstyrelsen overhovedet har interesseret sig for fondens indtægter, for der var - siger han - »overhovedet ingen tvivl om«, at bidragsgiverne var klar over, at pengene blev brugt til uddelinger.

»Jeg synes, at Civilstyrelsens krav var helt hul i hovedet. Det er vist ikke de skarpeste jurister, der sidder derinde. Det var jo klart for alle, at pengene skulle gå til ROJ TV. Jeg opfatter det sådan, at alle kurdere betaler en slags moralsk skat til den kurdiske kamp. Men da de er forfulgte mange steder, kunne de ikke stå frem,« siger Lars Skovgaard-Sørensen.

Må ikke dele ud

Selvom fonden ikke kunne få fat i donorer og over for myndighederne kun har kunnet redegøre for en brøkdel af pengenes oprindelse, meddelte Lars Skovgaard-Sørensen to gange - i 2006 og 2007 - at han som fondens revisor »skønner«, at bidragsgiverne vidste, at pengene gik til uddeling.

Men fondsloven siger klart, at gavegiverne udtrykkeligt skal give samtykke til uddeling. Hvis det ikke er sket, må en fond ikke dele pengene ud, men kan kun placere dem i sin bundne kapital, understreger Lars Kiertzner.

»Der er ikke plads til, at en fonds ledelse kan vurdere, hvad den tror, gavegiver har tænkt sig,« siger han.

Selvom Civilstyrelsen tilsyneladende aldrig reagerede direkte på forbeholdene i årsregnskaberne, har styrelsen i alt iværksat tre undersøgelser af et beslægtet problem i forhold til fondens indtægter. Som Berlingske Tidende har afsløret i de seneste dage, har Civilstyrelsen i to omgange afgjort, at hovedparten af fondens donationer på i alt 118 mio. kr. til ROJ TV er ulovlige, fordi fonden ikke har dokumentation for, at bidragsgivere har godkendt, at pengene bruges til uddelinger. Men begge gange har styrelsen besluttet ikke at håndhæve loven og kræve pengene betalt tilbage fra ROJ TV - til trods for, at styrelsen i hvert fald før sin anden beslutning kendte til, at dansk politi efterforsker fonden for at hvidvaske penge fra det kurdiske PKK, som er på EUs terrorliste.