Musikskoler er kun for de mest velstillede

Næste år bliver det 25 procent dyrere at være spille musik som barn. I forvejen er det dyrt, og børn fra fattigere hjem integreres dårligere, mener eksperter.

Caroline Ghasrghandi spiller klaver. Og har fået masser af undervisning. I 2008 deltog den dengang 14 årige pige på klaver i Berlingske Tidendes Klassiske Musikkonkurrence. Fold sammen
Læs mere
Foto: jan jørgensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Drømmer dit barn om at spille i den lokale pigegarde eller at blive rockstjerne, er det en forudsætning, at du er økonomisk velstillet.

Det er nemlig rigtig dyrt at gå til musik, og derfor vælger fattige familier instrumenterne fra, selvom musikundervisning ifølge eksperter styrker selvværd og integration.

- Det er helt tydeligt, at det er i områderne, hvor de velhavende familier bor, at der er størst tilslutning til musikskolerne, siger Uffe Most, daglig leder af Odense Musikskole, hvor det årligt koster 5.400 kroner, når et barn for eksempel går til til klaver.

På Københavns Musikskole ser man den samme tendens, og særligt i områderne omkring Nordvest, Nørrebro og Enghave er der meget få børn, der spiller musik efter skoletid. Netop i disse områder er der en høj koncentration af familier, der er økonomisk dårligt stillede.

Flere falder fra efter nytår
Til næste år bliver det endnu hårdere for københavnske børnefamilier med små penge på kontoen, hvis de vil sende de små til tværfløjte eller guitar.

Københavns Kommune hæver nemlig kontingentet med 25 procent, så det kommer til at koste omkring 4.900 kroner om året, hvis man gerne vil lære at spille et instrument.

- Det er en ærgerlig udvikling, der vil få mange flere til at falde fra, siger leder af Københavns Musikskole, Ebbe Lund Nielsen, der håber på at politikerne en dag får øjnene op for de mange positive konsekvenser af musikundervisning.

Musik er den bedste integration
Musikundervisning er ifølge Ebbe Lund Nielsen et af de bedste værktøjer, til at integrere dårligt stillede børn i samfundet.

- Man bliver gladere, får styrket sine sociale kompetencer, blomstrer op og får et frirum, hvis man spiller musik,"siger Ebbe Lund Nielsen. Det bakkes op af musiketnolog, Eva Fock, der mener, at man lettere bliver optaget i samfundet, hvis man spiller musik.

- At blive anerkendt for noget cool igennem musikken er ekstremt vigtigt for dårligt stillede børn, siger hun.

Musiketnologen peger på, at der foruden økonomi kan være kulturelle forhold, der gør, at visse familier fravælger musikundervisningen.

Denne artikel er lavet af studerende på Roskilde Universitets journalist-linje som del i et workshop-forløb, der kører i uge 43, 2010.