Museer skal lære at sælge sig selv bedre

Der er hård kamp om gæsterne i den moderne oplevelsesøkonomis gavebod. Nu vil to unge forskere hjælpe museerne til at klare sig bedre i kampen.

Museerne kæmper landet over en brav kamp om gæsterne. Snævre økonomiske rammer og øget konkurrence gør det svært. Det er mere nødvendigt end nogensinde at reklamere for sig selv. Men mange museer hæmmes af økonomien.

- Enkelte flagskibe klarer sig fint. Men så er der alle de mindre provinsmuseer, som ikke har de nødvendige ressourcer eller viden om, hvordan de kommunikerer mest effektivt, siger forsker Marie Bysted-Sandberg fra Center for Virksomhedskommunikation ved Aarhus Universitet.

Sammen med en kollega vil hun med et nyt forskningsprojekt give museerne nogle konkrete redskaber til bedre markedsføring.

Organisationen Danske Museer hilser det velkomment.

- Mange museer er pressede, og vi har brug for nye redskaber og værktøjer til at klare os. Så jeg er glad for et samarbejde med forskningsmiljøerne, siger formand Lene floris.

/ritzau/