Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Otte ud af ni bestyrelsesmedlemmer i Movias bestyrelse fandt budskabet i en busreklame fra Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening så diskriminerende, at kampagnen skulle fjernes.
Det fremgår af en mail, som DR Nyheder er kommet i besiddelse af.
»Movia finder, at kampagnen virker unødigt stødende, at den er udformet uden behørig social ansvarsfølelse, og at den er diskriminerende med hensyn til nationalitet. Movia har derfor besluttet, at reklamen skal fjernes øjeblikkeligt,« fremgår det af mailen ifølge dr.dk.
Oplysningen om, at Movias bestyrelse finder budskabet diskriminerende, har ikke tidligere været fremme.
Movia gav som officiel begrundelse, at kampagnen kunne virke unødigt stødende, og at det er svært at adskille landet Israel fra religionen jødedom, skriver dr.dk.
Trafikselskabet har modtaget cirka 100 klager over kampagnen, der har et budskab om at boykotte produkter fra Israel og dermed støtte »bosættelsesindustrien«.
Hos Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening kritiserer formand Fathi El-Abed Movias begrundelse, og han afviser trafikselskabets begrundelse om, at reklamen skulle diskriminere Israel.
Tidligere er det kommet frem, at Israels ambassadør i København torsdag mødtes med direktionen i Movia. Det var samme dag, som Movias bestyrelse besluttede at pille reklamer af busserne.