Movia: Vi blev sat i umulig klemme

Formanden for Movia understreger, at det var en svær beslutning at fjerne boykot-reklame, efter det er kommet frem, at reklamen faktisk overholdt reglerne.

Foto: Brian Bergmann. Arkivfoto. Trafikselskabet Movia har valgt at pille en række reklamer, som kritiserer israelske bosættelser, af deres busser.
Læs mere
Fold sammen

Fulgte Movias bestyrelse selskabets egne regler, da man i sidste uge valgte at fjerne en busreklame, der opfordrer til boykot af varer fra israelske bosættelser?

Ifølge Politiken mener selskabets advokat ikke, at reklamen overskred Movias retningslinjer. Men formanden for Movias bestyrelse, borgmester Thomas Gyldal Petersen (S) fra Herlev, forsvarer beslutningen.

»Vi har aldrig haft en sag, som satte os i en så vanskelig situation. Uanset om vi traf den ene eller anden beslutning, ville vi blive gjort til part i en sag, som vi ikke har nogen holdning til som trafikselskab. Derfor var det en vanskelig drøftelse og en svær beslutning,« siger han til Berlingske Nyhedsbureau.

Han medgiver, at indstillingen fra advokaten lød, at man ikke behøvede at pille annoncerne af busserne. Men Thomas Gyldal Petersen siger dog, at indstillingen også rummede et budskab om, at dele af reklamen skulle af.

»Noget blev der også gjort mundtligt rede for, blandt andet de argumenter der kunne tale for et indgreb over for reklamen,« siger han.

Desuden kunne bestyrelsen på baggrund af klager konstatere, at mange har svært ved at adskille staten Israel fra religionen jødedom, og at reklamen kunne virke unødigt stødende og opfattes diskriminerende i forhold til nationalitet.

»Vores opgave er at varetage selskabets interesser. Ingen i bestyrelsen udtrykte en holdning til budskabet i reklamen, bosættelsespolitikken og den palæstinensiske situation. Det er ulykkeligt, at Movia bringes i denne situation, og derfor er jeg villig til at se på alle forslag for at sikre, at Movia ikke havner i sådan en situation i fremtiden,« siger Thomas Gyldal Petersen.

Bestyrelsen skal have principiel drøftelse i september, og her vil formanden også tage kontakt til andre trafikselskaber, for at udveksle erfaringer og måske udarbejde et fælles regelsæt.