Motorveje står til en overhaling: Pendler du til og fra hovedstadsområdet, får ny plan betydning for dig

En milliarddyr plan fra regeringen lægger op til at foretage store ændringer, som kommer til at få indflydelse for dem, der pendler til og fra hovedstadsområdet. Hillerødmotorvejen skal på flere punkter både udbygges og forlænges.

 
Regering har på et pressemøde fremlagt deres udspil om en opgradering af den danske infrastruktur. Udspillet indeholder investeringer for 173 milliarder kroner. Video: Ritzau Scanpix. Redigering: Mathilde Oddershede Geertsen. Fold sammen
Læs mere

I et udspil til en ny infrastrukturplan har regeringen afsat mindst 1,3 milliarder kroner, så Hillerødmotorvejen kan blive forlænget og udvidet.

Det kommer til at stå klart senere i dag, hvor regeringen med finansminister Nicolai Wammen (S), transportminister Benny Engelbrecht (S) og indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad (S) fremlægger deres infrastrukturplan.

For dem som pendler til og fra hovedstadsområdet, vil det ifølge Transportministeriet få stor betydning, da de nye planer sigter efter at nedbringe trængsel og risiko for kødannelse.

Konkret skal der laves ændringer til Hillerødmotorvejen, der involverer at bygge til den meget trafikerede strækning.

Regeringens plan lægger op til at udvide Hillerødmotorvejen tre konkrete steder. Mellem motorvejskrydset i Gladsaxe og Bagsværd skal motorvejen udvides for 400 millioner kroner, mens motortrafikvejen mellem Allerød og Hillerød skal udvides til en firesporet motorvej til en pris på 900 millioner kroner.

Tal fra Transportministeriet viser, at bilisterne samlet kan spare 700.000 timer om året, hvis man udbygger den 13 kilometer lange strækning, der i dag er motortrafikvej.

Regeringen vil desuden sætte kroner af til at færdiggøre Kalundborgmotorvejen. Regeringen vil føre Kalundborgmotorvejen hele vejen til Kalundborg til en pris af 1,9 milliarder kroner.

Til TV 2 Lorry erklærer Enhedslisten imidlertid sin stærke modstand.

»Vi vil gøre temmelig meget for at forhindre udbyggelsen af Hillerødmotorvejen. De penge man bruger på det, kan man jo ikke bruge på den grønne omstilling og den kollektive trafik. Den trafikform, der er blevet udsultet allermest i de sidste 50 år, det er den kollektive trafik,« siger partiets kommunalordfører Jette Gottlieb.

Flere partier på Christiansborg er drevne modstandere af mere motorvej på strækningen, og mener ikke at det kommer til at gavne i det lange løb. Tiden er slet og ret løbet fra mere motorvej, lyder ræsonnementet hos Enhedslisten og Alternativet.

Hvad den samlede finansiering til planen kommer til at beløbe sig på vides endnu ikke.