Molslinjen: Det bliver svært at konkurrere med Storebæltsbroen

Ny aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti skærer en fjerdedel af prisen over Storebælt for bilister.

ARKIVFOTO 2016 af færgen Max Mols i Aarhus havn- Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

København. Bilister skal fremover betale en fjerdedel mindre for at køre over Storebæltsbroen, og det giver broen markante konkurrencefordele over for færgerne.

Sådan lyder det fra Molslinjen, der driver Kattegat-ruterne Aarhus-Odden og Ebeltoft-Odden.

- Vi sejler på helt kommercielle vilkår, og det er svært at konkurrere med statskassen, når broen får så markante konkurrencefordele. Det vil vi blive nødt til at tilpasse vores forretning efter, siger administrerende direktør for Molslinjen Carsten Jensen i en pressemeddelelse.

Aftalen, der kom i stand torsdag aften mellem regeringen og Dansk Folkeparti, betyder, at fra 2018 vil prisen på at krydse Storebælt falde.

Imens skal der bygges et tredje spor på motorvejen mellem Nørre Aaby og Odense V.

Molslinjen føler sig overset i aftalen, der, når den er fuldt indfaset, vil betyde en takstnedsættelse over Storebælt på 25 procent.

- Nu forventer vi, at politikerne går i dialog med os og forklarer, hvorvidt vores forretning overhovedet har været en del af tankerne bag dette forslag, siger Carsten Jensen.

/ritzau/