Mød ofrene for en DSBFirst-konkurs

Udsigten til færre togafgange og længere rejsetid bekymrer pendlerne på Perron 5 på Københavns Hovedbanegård, hvorfra DSBFirst kører til Sverige.

Emma Zetterholm (tv), Katarina Blom (th), bor i Malmø. På grund af rod i regnskaberne er DSB First lukningstruet, og det kan betyde, at der ikke længere vil være togdrift på den svenske side. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens kystbanepassagererne synes sikret, hvis DSBFirst må stoppe driften af Øresundstog, er det stadig uvist, hvad der kommer til at ske med de tog til Sverige, som DSBFirst hidtil har stået for.

På den danske side af Øresund overtager DSB kørslen på Kystbanen, men det er endnu ikke aftalt, hvem der skal stå for driften i Sverige, og det kan betyde, at pendlerne må indstille sig på færre togafgange og længere rejsetid.

Vi spurgte nogle af pendlerne på Københavns hovedbanegård, hvad det vil betyde for dem:

31-årige Bisant Muftha bor i Lund og arbejder som pædagogmedhjælper i Gladsaxe:

- Jeg er rigtig godt tilfreds nu, men hvis der kommer færre tog, skal jeg måske overveje at finde et arbejde i Sverige, for så bliver det sværere at komme frem og tilbage. Jeg møder hver morgen klokken 8, så jeg er ret afhængig af, at transporten fungerer.

Peder Pedersen bor i Malmø og arbejder i Nykredit i København:
- Jeg har jo fulgt med i sagen, og jeg synes, det vil være kritisabelt, hvis problemerne med DSB First fører til, at vi får færre tog til Sverige. Jeg har heldigvis bil, men det er jo et helt andet økonomisk scenarie. Men måske er det godt, at der kommer nye kræfter til.

Finn Marcher, 64 år, bor i Osby og arbejder i København fire dage om ugen:
- Hvis der bliver færre togafgange, vil jeg få en meget lang arbejdsdag. Jeg har i forvejen en rejsetid på næsten to timer hver vej, og der går et tog én gang i timen. Bliver der færre tog, kan det godt være, jeg vil overveje at holde op med at arbejde. Det var ellers min tanke at fortsætte nogle år endnu, men ikke, hvis transporten bliver for besværlig.

Emma Zetterholm og Katarine Blom, pendler hver dag fra Malmø til København:
- Jamen det bliver da et problem, hvis der bliver færre tog. Både med mere trængsel i toget og længere rejsetid. Man kunne selvfølgelig overveje ikke at arbejde i Danmark, eller man kan finde nogle at køre sammen med i bil. Men så er der jo problemet med at parkere i København.

Foto: Dennis Lehmann.