Minister: Unge bliver bombarderet med usandheder på sociale medier

Unge mennesker bombarderes med ukorrekte informationer om kost og slankekure på de sociale medier. Bloggere, youtubere og influencers bør tage større ansvar over for deres følgere, lyder det fra fødevareministeren.

.
»Forældre skal være meget opmærksomme på, at de unge godt nok hører meget på de sociale medier,« lyder det fra miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V). Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Mælk er farligt, kød giver kræft, frugt feder, og gluten er dødeligt. Forskellige holdninger til sundhed og kost florerer i stort omfang på de sociale medier blandt bloggere, youtubere og influencers. Problemet er, at holdningerne sjældent er baseret på videnskab og oftest er ukorrekte.

Det er problematisk, fordi mange af influencerne har flere tusinde unge følgere, lyder det fra fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V).

»De unge bliver bombarderet med informationer om sundhed på sociale medier. Det kan være særligt svært for dem at navigere i, fordi de ikke er oplyst i samme omfang som voksne, og de er derfor særligt sårbare. Bloggerne har et kæmpe ansvar over for deres følgere, når de ved, at de kommunikerer til meget unge mennesker. De skal have en bevidsthed om, at de når ud til nogle mennesker, som risikerer at gøre det, de siger,« siger han.

Berlingske har talt med flere eksperter, der fortæller, at influencernes delinger af oplysninger, som de ikke ved noget om, er en stigende tendens. Derfor bør bloggerne begynde at være mere bevidste om deres ansvar, mener ministeren.

»De bør vejlede folk bedst muligt. Når man som blogger fortæller om personlige erfaringer med en kur eller bestemte madvarer, bør de samtidig sige, at det ikke er en opfordring eller officielle kostråd, og at det ikke nødvendigvis gælder for alle.«

Skal de have lov til at dele den slags information?

»De deler primært informationerne på baggrund af anekdoter fra deres eget liv. Og folk skal have lov til at fortælle om deres egne erfaringer. Men der er forskel på at synes noget og at vide noget. Og det bør de gøre deres følgere opmærksomme på.«

Hvad kan man så gøre ved problemet?

»Forældre skal være meget opmærksomme på, at de unge godt nok hører meget på de sociale medier. Vi skal lære vores børn at have en kritisk sans og rådgive dem om, at alt på nettet ikke nødvendigvis er sandt. Fødevarestyrelsen vil også fremover være synlig på de sociale medier og gå ind i debatten, når bloggerne deler noget, der ikke er sandt. Styrelsen vil oplyse om den evidensbaserede viden og de officielle råd.«