Minister tror fortsat på omstridte skoletest

Undervisningsminister Tina Nedergaard (V) tror fortsat på de nationale test på trods af endnu et teknisk kiks. Testene bør droppes fuldstændig, mener ekspert.

Danmarks nyslåede undervisningsminister, Tina Nedergaard (V), har ikke mistet troen på de omstridte nationale skoletest, selvom testsystemet endnu engang bukkede under mandag og tirsdag. I stedet giver hun Skolestyrelsen grønt lys til at gøre de ellers obligatoriske læsetest frivillige i år for de skoler, der fik testen aflyst tirsdag og onsdag. 

- Jeg er ked af, at nogle elever ikke får mulighed for at gennemføre de nationale test som planlagt. Det er meget ærgerligt både for eleverne og lærerne, og jeg beklager det besvær og den usikkerhed, situationen har forvoldt, siger Tina Nedergaard i en skriftlig kommentar til Ritzau.

Skolestyrelsen trak i går stikket ud af computeren og sendte testene tilbage til leverandøren, Cowi A/S. Årsagen var, at 15.000 skoleelever forgæves sad bænket foran skærmen mandag og tirsdag, uden at der skete noget. Det er på ingen måde første gang, at skoletestene har vist sig ukampdygtige.

Drop testene!

Men i stedet for at beklage, bør undervisningsministeren hellere fuldstændig skrotte testene, mener Per Kjeldsen, der er leder af Sophia, tænketank for pædagogik og dannelse.

 - Hele ideen med testene er fuldstændig absurd, og markedsføringen har været falsk, siger han og uddyber:

- Wales, Skotland og England, der har erfaring med de nationale test, er i gang med at droppe dem. Og i Finland, som af regeringen bliver fremhævet som et mønstereksempel, har man fra begyndelsen sagt, at man slet ikke vil bruge testene. Her sætter man i stedet lid til de test, som danske lærere i årevis har brugt, og som i modsætning til de nationale test måler elevens fejltyper, svage og stærke sider, forklarer Per Kjeldsen. 

Fra begyndelsen har Per Kjeldsen været skeptisk over for de nationale skoletest, der ud over talrige tekniske kiks også har kostet samfundet mellem 100 og 200 millioner kroner at udvikle. Testene kan ikke bruges som et instrument i undervisningen, men kun vise et konkurrenceresultat skolerne i mellem. Men man tager fejl, hvis en skoles kvalitet skal måles ud fra testresultatet i et fag, lyder skudsmålet.

- En skole skal også se på elevernes sociale udvikling, kreativitet, innovation i undervisningen og alle de andre variabler, som folkeskoleloven lægger op til. Det kan de nationale test ikke måle. Man tror, at konkurrence skolerne imellem vil være med til at hæve kvaliteten, men sådan fungerer folkeskolen ikke, uddyber Per Kjeldsen fra Sophia.

Test bliver frivillige

Mens leverandøren af de nationale test, Cowi A/S, arbejder på højtryk for at finde ud af, hvorfor læsetestene ikke kører optimalt, har Skolestyrelsen besluttet, at det skal være op til den enkelte skole, om man vil gennemføre læsetestene.

 - Vi ved, at der kan være nogle logistiske udfordringer forbundet med at skulle finde nye IT-lokaler osv. I den situation, hvor det er os, der vælger at lukke midlertidigt, synes vi, at det er mest rimeligt at give skolerne det valg, siger direktør i Skolestyrelsen Martin Isenbecker.