Minister aflyser isvinter

Mens embedsmænd overvejer om Danmark behøver isbrydere i fremtiden, slipper havnene for at betale isafgift. En isvinter er blevet usandsynlig, mener forsvarsministeren.

ARKIVFOTO. Her brydes isen tæt ved Limfjordsbroen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Isvinteren er aflyst for den kommende vinter.

Det mener i hvert fald forsvarsminister Gitte Lillelund Bech (V). Hun gav i aftes de implicerede, heriblandt først og fremmest de danske havne, besked om sin forudsigelse for den kommmende vinter, idet hun har besluttet at undlade at opkræve årets isafgift, som ifølge Forsvarsministeriet ville have udgjort knap 19 millioner kr.

Sidste vinter bad havnenes organisation, Danske Havne, indtrængende den daværende forsvarsminister, Søren Gade (V), om at undersøge mulighederne for at nedlægge istjenesten, som består af Søværnets tre isbrydere med base i Frederikshavn.

Et tværministerielt embedsmandsudvalg har snart en indstilling til regeringen klar, men Gitte Lillelund Bech tror ikke på, at der bliver brug for en istjeneste.

»Den globale opvarmning betyder, at havstrømmene har ændret sig, og forventningen er, at det fortsætter den vej,« siger hun. Hvis embedsmændene skulle nå frem til, at Danmark skulle være forpligtet gennem internationale konventioner til at opretholde et beredskab i en eller anden størrelse, vil ministeren naturligvis respektere det.

Miljøskibe ind mod is

De tre 30-45 år gamle isbrydere, »Thorbjørn«, »Danbjørn« og »Isbjørn«, der ikke har set en dansk isvinter i de sidste 14 år, er egentlig besluttet udfaset, men isbryderne får dog lov at fortsætte på beredskab, indtil regeringen i begyndelsen af det nye år træffer beslutning om istjenestens og isbrydernes fremtid. Man skal tilbage til 1996 for at finde en isvinter. Da frøs Køge Bugt til.

Også de to store miljøskibe, »Gunnar Thorson« og »Gunnar Seidenfaden« har nået en alder, hvor de står til udfasning, og Gitte Lillelund Bech vil ikke afvise, at man kan konstruere nye miljøskibe, som også får kapacitet til at bryde is. Men hele havmiljøområdet står foran nærmere overvejelese blandt partierne bag forsvarsforliget. En af mulighederne er at udlicitere både havmiljø- og isbrydningsopgaven.

Den danske issæson indledes ifølge kalenderen 15. december og varer frem til udgangen af marts. Definitionen på en isvinter ligger ikke fuldstændig fast, men ifølge DMI lyder den gængse definition, at det er isvinter, når en statsisbryder har været ude at bryde is i mindst én dag.

Hvis Danmark ender med helt at afskaffe isbryderne, må man enten opfinde en ny definition eller bare beslutte, at isvintrene er aflyst også efter i år.