»Min lærer havde forinden fortalt mig, at jeg lå og vippede mellem 7 og 10. Derfor bestilte jeg et 10-tal«

På hjemmesiden »FixMinOpgave« kan gymnasieelever købe skoleopgaver til en selvvalgt karakter. Grundlægger Frederik Drews mener ikke, det er snyd, men derimod en hjælp til unge, så de kan få mere balance i hverdagen og stadig komme ind på deres drømmeuddannelse. Danske Gymnasieelevers Sammenslutning tager afstand fra virksomheden.

For 350 kr. i timen kan du som gymnasieelev købe dig til et 12-tal. Virksomheden 'Fix min opgave' har efter de første ugers levetid fået henvendelser fra over 100 elever. Fold sammen
Læs mere
Foto: STINE LARSEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens 20-årige Frederik Drews taler i telefon med Berlingske, tæller han antallet af beskeder i sin indbakke på Facebook. Han har 52 henvendelser fra unge, der gerne vil bestille en skoleopgave.

»Det er beskeder, jeg har fået, mens folk sidder i skole, vel at mærke. Det største rush kommer omkring kl. 15, når folk har fået fri og ved, hvilke opgaver de skal aflevere,« siger Frederik Drews, der sammen med sin efterskoleven Nicklas S. Mortensen har startet virksomheden »FixMinOpgave«, hvor de mod betaling fixer gymnasieelevers opgaver for dem.

Udover de 52 ulæste henvendelser i indbakken har »Fix min opgave« allerede leveret 35 opgaver, som de pågældende kunder har afleveret på deres skoler i eget navn. Og så er der de 50 bestillinger, der venter på at blive skrevet.

Kunderne er i høj grad elever på STX og HHX. De er ligeligt fordelt på alle klassetrin og på køn. Til gengæld svinger de meget i fagligt niveau, fortæller Frederik Drews. De har kunder, der ligger lavt fagligt og som blot ønsker at få karakteren 02. Så har de 12-tals elever, der vil vedligeholde deres snit, men som hellere vil bruge deres tid på noget andet end den pågældende opgave.

Knap en tredjedel af henvendelserne kommer fra kunder, der er særligt pressede med at få en opgave afleveret.

»Typisk skriver de til os fire-fem timer inden en deadline. De skriver, at hvis vi ikke hjælper dem, så får de ikke afleveret deres opgave. Når vi så får leveret en opgave til dem inden for deadline, sender hele bundtet fandme hjerter til os,« siger Frederik Drews.

Det koster 350 kr. i timen for en opgave til karakteren 12. Den billigste opgave til 02 koster 150 kr. i timen. Virksomheden er blot en måned gammel, men har indtil videre omsat for et tocifret tusindbeløb, fortæller grundlæggeren.

Det er udtryk for en usund kultur

Formanden i Danske Gymnasieelevers Sammenslutning Martin Thing mener aldrig, at snyd er i orden. Men presset på elever er så højt, at det kan få nogle personer til at ty til ekstremer, når opgaverne hober sig op.

»At folk snyder på denne måde, er et udtryk for, at vi har et uddannelsessystem, hvor eleverne føler sig rigtig presset. Der er meget fokus på, at vi skal klare os godt i alle fag, selv om det er naturligt at halte i nogle. Det betyder, at nogle elever bliver desperate, fordi de bange for at forlade gymnasiet med et utilstrækkeligt gennemsnit. Og det er en usund kultur,« siger Martin Thing.

Han finder det forbløffende, at en virksomhed som »FixMinOpgave« med god samvittighed tjener penge på »desperate elever«.

»Jeg er forarget over, at nogen synes, det er i orden at tjene penge på, at andre befinder sig i sådan en skidt situation, at de køber sig til opgaver. Hvor er ens moral henne, hvis man sådan et firma? Men det relevant at tage diskussionen, og derfor er det ikke stifteren af virksomheden, der er problemet, men derimod det skolesystem, der presser eleverne i sådan en grad,« siger Martin Thing.

En god løn vægter højere end dårlig samvittighed

»FixMinOpgave« har på nuværende tidspunkt 67 skribenter tilknyttet, som skriver selve opgaverne.

Det er folk, der går på universitetet, holder sabbatår eller selv går på gymnasiet, hvor de får gode karakterer. For at finde skribenter valgte Frederik Drews at skrive et opslag i Facebook-grupperne Offensimentum og Fundamentum. Med lovning på 70 pct. af indtægterne valgfartede skribenterne ind.

Det var også grunden til, at 18-årige Bjørn valgte at blive skribent.

Han går i 2.g på STX og har altid været fagligt stærk. Han balancerer fem fag på A-niveau, men ville tjene nogle penge i sin fritid, så da Bjørn så et af Frederik Drews Facebook-opslag, kontaktede han ham.

Det var i slutningen af april. De seneste to uger har Bjørn skrevet en håndfuld opgaver i fagene: matematik, fysisk og kemi.

»Jeg gør det på grund af lønnen. Jeg er sikret en timeløn, der langt overgår den, jeg kunne få andre steder såsom i Rema1000 eller McDonalds. Derudover får jeg også noget fagligt ud af det, fordi jeg får træning og udvider mine kompetencer,« siger Bjørn.

Han vil ikke stå til ansvar for, hvad kunderne gør med den service, han leverer. Han ville fortrække, at kunderne brugte de bestilte opgaver til at få inspiration og derefter genskrev opgaven, for så lærer de noget. Men det er ikke tilfældet, tror han.

Køb af færdige skoleopgaver er egentlig at snyde både samfundet og den enkelte elev, mener Bjørn. Han har aldrig selv snydt og kan heller ikke forestille sig at gøre det. Alligevel har han det ikke skidt med at skrive de bestilte opgaver.

»Det, at jeg bidrager til snyd, er ikke legitimt, og i teorien er det moralsk forkasteligt, men det er nemt for mig at distancere mig selv fra den tanke, fordi jeg ikke har direkte kontakt med den kunde, som køber opgaven. Desuden har det ikke nogen effekt på mig som person eller på mig som studerende, at jeg løser nogle opgaver for folk, så jeg har det fint med det,« siger han.

Bjørn ønsker at være anonym. Journalisten er bekendt med hans fulde navn. Redaktionen kom i kontakt med kilden gennem »FixMinOpgave«

Kunde: »Det var en smart måde at pynte på mit snit«

Da Frederik Drews og Nicklas S. Mortensen startede virksomheden, fortalte de hver fem af deres venner om projektet. Deres venner fortalte det videre, og hurtigt spredte rygtet sig og efterspørgslen steg.

»Glade kunder vender altid tilbage, og de anbefaler det til deres venner. Og kunderne har været meget positive. En kunde skrev til mig, at jeg for ham er den vigtigste person i 2017. Det er jo dejligt at få at vide,« siger Frederik Drews.

En af Frederik Drews' glade kunder er 19-årige Mads, der går i 3. g på HHX.

I dag har han sidste skoledag og kan ånde lettet op, inden eksamenerne begynder. Men for blot et par uger siden var han så presset, at han bestilte en skoleopgave hos »Fix min opgave«.

Mads opdagede virksomheden via Facebook, mens han var i gang med en større tværfaglig opgave og havde svært ved at overskue en spanskaflevering, hvis deadline lå og lurede.

Han kontaktede Frederik Drews og bestilte en spanskaflevering til 500 kroner og et 7-tal. Den karakter Mads plejer at få i faget.

»Det var en nødsituation. Jeg skulle aflevere opgaven, men der var et projekt, jeg syntes var vigtigere og hellere ville fokusere på. Jeg ved godt, at jeg har snydt, men det var vigtigt for mig, at opretholde min karakter, inden skoleåret sluttede. Så jeg gjorde det alligevel,« fortæller han.

Kort efter skulle den sidste engelskaflevering laves. Her valgte Mads igen at bestille den hos »FixMinOpgave«. Det kostede ham yderligere 500 kroner, men gav ham et solidt 10-tal.

»Min lærer havde forinden fortalt mig, at jeg lå og vippede mellem 7 og 10. Derfor bestilte jeg et 10-tal. Fik endda pil op for opgaven. Det var en smart måde at pynte på mit snit. Jeg har egentlig ikke dårlig samvittighed over det, for jeg har selv skrevet alle andre opgaver, så jeg føler, at jeg har fortjent de karakterer, der står på mit karakterblad,« siger Mads.

Mads har ikke fortalt nogen, at han har snydt. Det ville andre »få ondt i røven over,« men han har hørt andre elever tale om virksomheden på skolens gange. Han fortæller desuden, at han tidligere har modtaget betaling fra klassekammerater for at skrive deres opgaver.

Mads ønsker at være anonym. Journalisten er bekendt med hans fulde navn. Redaktionen kom i kontakt med kilden gennem »FixMinOpgave«.

Virksomhed vil starte debat

Frederik Drews har ikke startet virksomheden for at tjene en ekstra skilling, men for at provokere, fortæller han. Frederik Drews er træt af, at skolen uddanner generalister i stedet for specialister. Han håber, at »Fix min opgave« vil skabe debat, så der kan komme politisk velvilje til at ændre systemet.

»Hvorfor skal folk bedømmes på fag, de ikke skal bruge på en videregående uddannelse? Lige nu mister vi mange specialister, fordi de fik dårlige karakterer i fag, de alligevel ikke skal bruge til deres drømmeuddannelse. De karakterer bør ikke regnes med i det snit, man søger ind på drømmeuddannelsen med.«

Han ser ikke virksomhedens salg af producerede skoleopgaver som snyd, men mener derimod, at de gør dagens gode gerning.

»Vi hjælper kunderne med at udvikle deres styrker frem for at forsvare deres svagheder. Vi giver eleverne mere balance i deres hverdag, så de både har tid til det faglige og det sociale. På den måde får vi hele mennesker og ikke bare 12-tals-robotter,« siger Frederik Drews.