Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Både en ny bro over Storstrømmen og en ny bro over Roskilde Fjord ved Frederikssund skal nok blive til noget. Det tager bare lidt længere tid og lidt mere rugbrødsarbejde at finde løsningerne.
Sådan lyder det i enighed fra Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, og fra transportminister Henrik Dam Kristensens (S) departement. Trafikordførerne skiltes ellers sidst på dagen onsdag uden at have gjort sig færdige, men tre måneder efter det seneste og mislykkede forsøg på at blive enige er forligsviljen udtalt. »Der er ingen dramatik i det; vi skal bare have lidt mere tid til rugbrødsarbejdet,« forklarer Kristian Pihl Lorentzen.
Efter det opyste har regeringen lagt 600-700 millioner kroner på bordet til finansiering af forskellige vejprojekter, mens de borgerlige partier på deres side er indstillet på at finansiere de fire milliarder kroner til Storstrømsbroen med penge fra Infrastrukturfonden. Der skal også findes et forlig om den påtrængende nye bro over Roskilde Fjord ved Frederikssund.
»Jeg har selv siddet i bilkøen fra Jægerspris mod København og kender problemet,« siger Kristian Pihl Lorentzen.
Der er lagt op til en delvis brugerbetaling, fordi der ikke er penge i Infrastrukturfonden. Et af spørgsmålene er, om projektet skal finansieres som et offentligt-privat samarbejde, eller om det kan placeres eksempelvis i statens broselskab, Sund & Bælt.
Landanlæg til Femern-forbindelsen kan fremrykkes
Oveni de store projekter skal politikerne enes om et halvt hundrede mindre projekter landet over. »Men når der kun er penge til en fjerdedel af de ønsker, der er, tager tingene tid,« forklarer Kristian Pihl Lorentzen. Venstre arbejder blandt andet for, at der nu afsættes de 15 millioner kroner, som en VVM-undersøgelse af motorvejsforbindelsen mellem Rønnede og Næstved koster.
Regeringens netop offentliggjorte vækstplan åbner mulighed for at fremrykke landanlæg til Femern-forbindelsen. Partierne er enige om, at sydbanen mod Rødby skal opgraderes til 200 kilometer i timen, og det indebærer blandt andet arbejde på en række broer på Lolland og Falster. I alt skal arbejder for godt en milliard kroner fremrykkes fra 2015 til i år og næste år. »Det vil have stor betydning for danske byggearbejderes muligheder for at udføre arbejdet, at toppen tages af det kommende byggeboom på Sjælland,« mener Kristian Pihl Lorentzen. Ved at sprede investeringerne over flere år bliver der mindre behov for at importere udenlandsk arbejdskraft.
Næste møde finder sted om to uger, når Folketingets mødefri rejseuge er slut, og politikerne er tilbage i arbejdstøjet.