Metroen: Hul igennem til Hovedbanegården

Torsdag brød en af metrobyggeriet tunnelboremaskiner igennem betonvæggen ved Københavns Hovedbanegård. Boremaskinen ankommer en måned efter tidsplanen, men det får ikke betydning for den samlede tidsplan, forsikrer Metroselskabet.

Tunnelinspektør Søren Nerup kiggede frem, da tunnelboremaskinen brød igennem væggen ved Københavns Hovedbanegård torsag morgen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Pudset faldt af væggene, og rystelserne tog til, da en af metrobyggeriets 110 meter lange og 800 ton tunge tunnelboremaskiner torsdag morgen åd sig vej gennem den københavnske undergrund. Statsministeren, transportministeren og andre prominente gæster ventede i spænding. Det var en stor dag for det 22,5 milliarder kroner dyre anlægsprojekt, kunne man forstå.

Få minutter senere tittede borehovedet med en diameter på omkring seks meter frem fra mørket og skar sig nemt gennem jorden.

Torsdag morgen var en milepæl for byggeriet af den nye metrolinje, Cityringen, i København. Her brød en af metrobyggeriets i alt fire boremaskiner igennem væggen ved Hovedbanegården og ud til det dybe hul i jorden, som fra juli 2019 forventes at være omdannet til Danmarks travleste station med 90.000 passagerer dagligt.

»Københavns Hovedbanegård er det store trafikale knudepunkt, der forbinder hovedstaden med resten af Danmark, Den kommende metrostation vil derfor ikke blot komme københavnerne til gavn, men også være til glæde for alle de mennesker, der bruger Hovedbanegården som adgang til byen, eller som skal videre fra hovedstaden og rundt i Danmark,« siger overborgmester i Københavns Kommune, Frank Jensen (S).

Metro-støjen er høj - men korrekt

Nørreport er i dag Danmarks travleste station, men når den nye Cityring slår dørene op, forventes det, at Københavns Hovedbanegård overtager pladsen. Det årlige passagertal forventes at stige fra omkring 40 mio. til 88 mio. passagerer.

Forsinkelse uden betydning

Senere torsdag ankom den anden boremaskine til Københavns Hovedbanegård, mens de to resterende boremaskinger med navnene Nora og Tria har boret strækningen fra Nørrebroparken til Frederiksberg Allé og snart fortsætter mod Enghave Plads. Boremaskinerne borer med det 350 tons tunge borehoved sig frem med mellem 10 og 20 meter i døgnet og er bemandet med 10-15 personer.

Byggeriet af den nye metrolinje er dog ikke kun en fortælling om et historisk stort anlægsprojekt, som er det største i hovedstaden, siden Christian IV grundlagde Christianshavn. For sager om dårligt arbejdsmiljø, naboklager og forsinkelser er med jævne mellemrum dukket op i medierne de senere år og har skygget for det gode budskab. Således blev det i sommer meddelt, at metrobyggeriet var syv måneder forsinket med en ekstraregning på 1,2 milliarder kroner til skatteyderne.

Da tunnelboremaskinen torsdag morgen bankede sig gennem betonstøbingen ved Hovedbanegården, var det også med en måneds forsinkelse i forhold til planen. Der har været problemer med støbingen af en såkaldt bundplade på den kommende station, der har betydet, at tunnelboremaskinerne ikke som planlagt kunne ankomme i december 2014.

Metroens tunnelboremaskine bryder igennem til Frederiksberg

Men den ene måneds forsinkelse får dog ikke betydning for den samlede tidsplan, forklarer teknisk direktør i Metroselskabet Erik Skotting. Tunnelboremaskinerne, der torsdag ankom til Københavns Hovedbane, skal de næste uger skilles ad og køres til Nørrebroparken, hvor de først om fire-fem måneder skal bore videre.

»Der skal de alligevel ligge i et antal måneder. Derfor har det heller ikke nogen større betydning, at tunnelboremaskinerne er en smule forsinket nu. Det betyder sådan set bare, at den kommer til at ligge stille en måned mindre en planlagt,« siger Erik Skotting og understreger, at den samlede tidsplan holder på nuværende tidspunkt:

»Det er en kompleks tidsplan, og selvfølgelig er der udfordringer, men ingen der har en størrelsorden, der får betydning for den samlede tidsplan«.

Grunden til, at de to boremaskiner, der torsdag ankom til Hovedbangeården, skal skilles ad, er, at det rent logistisk sikrer hurtigere fremdrift.

I dag sprænger Metroselskabet sig igennem Rådhuspladsen

Under arbejdet med Cityringen bliver der gravet i alt 3.100.000 ton jord op, som i lastbiler fragtes til Nordhavnen, hvor det læsses i havnen. Det skal til sidst resultere i en kunstig ø, som bliver en del af udvidelsen af bydelen i Nordhavnen.

Den nye Cityring bliver med sine 17 nye stationer i alt 15,5 kilometer lang. Derudover skal Cityringen udbygges med afgreninger til Nordhavn og Sydhavn.