Metro? Nej, København er som skabt for letbaner

Sporvognsentusiaster kritiserer Københavns kommunes store metroplaner.

Letbane i Malaysia. Fold sammen
Læs mere
Foto: JIMIN LAI
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Opfattelsen af, at der ikke er plads til letbaner i København lever i bedste velgående, selv om næsten 200 byer i Europa med smallere gader har letbaner i cityområderne.

Sådan lyder kritikken fra en interesseorganisation for sporvognsentusiaster, Letbaner.dk, der undrer sig over, at Københavns Kommune i en ny rapport om udbygning af den kollektive trafik i hovedstaden tilsyneladende favoriserer tre nye metrolinjer i forhold til en udbygning med letbaner og moderne sporvogne.

F.eks. fremgår det af kommunens tal, at prisen for en kilometer underjordisk metro er cirka en milliard kr. på trods af, at prisen er halvanden mia. kr. pr. kilometer i den nye Cityring. Omvendt beregner kommunen, at en kilometer letbane koster 255 mio. kr., mens erfaringer fra udlandet viser en kilometerpris på 150-200 mio. kr.

Hvorfor er metrostrækningerne blevet billigere?

- Vi vil ikke sige, at kommunen manipulerer. Vi havde bare ønsket, at vi var kommet med i rapporten, så vi ikke behøver at skrive vores kommentarer i pressen. Hvis vi havde været med til de møder, kunne vi have spurgt, hvorfor de underjordiske metrostrækninger pludselig er blevet 33 pct. biligere i forhold til Cityringen, siger Morten Engelbrecht, der er talsmand i Letbaner.dk.

Udenlandske erfaringer viser, at den samlede rejsetid mellem metro og letbaner er til letbanens fordel på strækninger under 10 kilometer. Derfor er det ifølge Letbaner.dk forkert, når Københavns Kommune fremhæver i rapporten, at metroen vil tiltrække mere end det dobbelte antal passagerer i forhold til en tilsvarende letbanestrækning.