Mere arbejde til samme hænder

Regeringens kvalitetsreform lover højere kvalitet på institutionsområdet. Det kommer der også, vurderer professor Jan Kampmann. Men ikke så meget for børnene.

I 7.U.på Matthæusgades Skole leger Mohammed Canpolat, 13, Paw Poulsen, 13, og Minna Rudbeck, 12, med fare for, at loftet falder ned over dem i de gamle klasselokaler.<br>Foto: Linda Henriksen Fold sammen
Læs mere

På bordet ligger rugbrødsstumper og vandmelonrester. Nogle steder flyder madresterne i vand fra væltede kopper. På Bønnespire­stuen i Dronning Louises Børnehave sidder Laura Maria, Lucas, Clara og syv af deres kammerater rundt om bordet.

»Så skal I høre historien om Monster Mads,« siger pædagogen Zelma Ugur og begynder at læse højt.

Hverken Lucas eller nogen af de andre børn på Bønnespirestuen ved, at regeringen netop har fremlagt en plan, der skal gøre kvaliteten af deres børnehave bedre.

Men Søren Skogstad, der er daglig leder af Dronning Louise integrerede institution påØsterbro i København, ved udmærket, hvad han mener om kvalitets­reformens konsekvenser for de danske institutioner.

»At vi mister lukkedagene får enorm betydning for os. Vi skal holde åbent længere, men personalegruppen bliver ikke større. Vi bruger også lukkedagene til personaledage og kompetenceudvikling,« forklarer Søren Skogstad.

Han er dog positiv over for de bygningsfornyelser og de ledelsesuddannelser, institutionerne også bliver lovet i kvalitetsreformen.

Jeannette Pedersen, der er mor til tvillingerne Oskar og Alexander, mener, at regeringen har ramt plet i deres forslag om kvalitetsforhøjelse i institutionerne.

»Jeg er glad for, at institutionerne skal holde åbent på de tidligere lukkedage. Det er der mange forældre, der har brug for, og desuden er det en forbedring af den service, institutionerne udbyder«, siger Jeanette Pedersen.

Jan Kampmann, der er professor på RUC og har forsket i børneforhold og daginstitutioner, vurderer, at kvalitetsreformens tiltag gavner de forkerte: »Det er nogle tiltag, der giver kvalitetsløft for forældrene og arbejdsmarkedet, men man har glemt børnene. Det har aldrig været barnets tarv at være mere i institution. Man skulle i stedet fokusere på at få en højere kvalitet, når børnene er i institutionen«, forklarer Jan Kampmann og påpeger, at man i stedet skulle kigge på normeringen af voksne per barn.