Menneskretsdomstol går mod DR i kræftdokumentar-sag

Der er ikke brudt med ytringsfrihed i domme mod journalister efter lægeprogram fra 2008, lyder europæisk dom.

Foto: Mads Claus Rasmussen. Danske domstole gik ikke på kompromis med ytringsfrihed, da to DR-journalister blev dømt for beskyldninger mod Rigshospitalet og en overlæge.
Læs mere
Fold sammen

Danske domstole gik ikke på kompromis med ytringsfrihed, da to DR-journalister blev dømt for beskyldninger mod Rigshospitalet og en overlæge.

Sådan lyder afgørelsen fra Menneskerettighedsdomstolen tirsdag i en injuriesag, der drejer sig om programmet »Når lægen ved bedst«.

Udsendelsen, der blev bragt 24. september 2008, såede tvivl om Rigshospitalets behandling af patienter med lungehindekræft.

Men hospitalet og overlæge Jens Benn Sørensen fik medhold i, at beskyldningerne var ubeføjede.

Den dom i injuriesagen fra Københavns Byret blev stadfæstet i Østre Landsret i 2011.

Her blev redaktionschef Steen Jensen og journalist Mette Frisk hver idømt 10 dagbøder à 1000 kroner.

Det blev i programmet antydet, at patienterne ikke fik den bedste behandling.

Ifølge udsendelsen betød hensynet til overlægens prestige og økonomi, at der skete unødvendige dødsfald og afkortning af nogle patienters liv.

Men den påstand var der ikke grundlag for, fastslog landsretten.

Journalisterne mente ikke, at der var tale om beskyldninger, men at udsendelsen videregav patienters kritik.

På den baggrund tog de sagen til Strasbourg med påstanden om, at domstolene nægtede deres ytringsfrihed ved at dømme dem for injurier.

Journalisterne har nu tre måneder til at anke dommen og forsøge, at få den taget op Storkammeret, der er domstolens højeste instans.

/ritzau/