Medieforskere: Læserne er ligeglade med Se og Hør-tiltag

I et forsøg på at dæmme op for fremtidige skandaler på Se og Hør har Aller indført fem nye tiltag. Men de vil næppe ændre ugebladets blakkede ry.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Færre paparazzi-billeder og nye etiske standarder. Aller vil med fem nye tiltag ændre på arbejdskulturen på Se og Hør efter skandalen med den såkaldte tys-tys-kilde, der solgte kreditkortoplysninger til redaktionen. Tiltag er nødvendige, men det kulørte ugeblad skal finde balancen, så det ikke bliver en farveløs skuffelse for læserne, lyder vurderingen fra to medieforskere.

»Jeg tror, læserne er fuldstændig ligeglade med den her udmelding. De kigger på Se og Hørs forside og afgør, om de vil købe bladet denne uge eller ej. Den her udmelding er henvendt andre medier, ikke læserne,« siger Frands Mortensen, der er medieforsker og professor ved Aarhus Universitet.

En af Allers fem tiltag er en whistleblower-ordning, så medarbejdere fremover kan gå til ledelsen, hvis de har mistanke om, at der foregår noget ulovligt på redaktionen. Men medieforsker Mark Ørsten fra Roskilde Universitet tvivler på effekten:

»På kort sigt vil det ikke ændre noget, fordi der stadig er så mange uafklarede faktorer - ikke mindst mangler vi svar på, hvor højt oppe i ledelsen, der var kendskab til denne praksis. Så jeg tror ikke, at ledelsen ville være den første, medarbejderne kontaktede.«

Til gengæld mener Mark Ørsten, at Se og Hør har en lidt større chance for at genskabe tilliden til læserne, når de nu vil bruge færre paparazzi-billeder og lade artiklernes hovedpersoner komme mere til orde.

»Hvis man kommer til at kunne se rigtige forandringer i bladet, vil forbrugerne tro på, at Se og Hør har lært deres lektie,« siger han.

Begge medieforskere er enige i, at der stadig er et publikum for sladder, men at Se og Hør bliver nødt til at leve op til et nyt mediebillede, hvor der er større fokus på presseetik.

»Man kan sige, at den bane, Se og Hør spiller på, er blevet meget mere oplyst, der er kommet flere dommere og også nogle nye regler, og derfor er Se og Hør tvunget til at spille på en ny måde,« siger Mark Ørsten.