Medie graver seks nye artikler frem med »påfaldende sprogligt sammenfald«

Weekendavisen har set nærmere på den nu fyrede USA-korrespondent Annegrethe Rasmussens tidligere artikler og fundet yderligere seks eksempler på, at hun er blevet stærkt inspireret af udenlandske artikler. Annegrethe Rasmussens tager til genmæle på Facebook.

USA-korrespondent Annegrethe Rasmussen beskyldes for plagiat, og hendes samarbejde med flere medier er blevet opsagt. Selv mener hun, at der er tale om heksejagt. Fold sammen
Læs mere
Foto: LARS BECH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Heksejagt og spin-kampagne. Plagiat-krigen raser i journalistbranchen, efter tre medier har fyret journalist Annegrethe Rasmussen på grund af sammenfald mellem en af hendes klummer og en leder i et udenlandsk medie.

Weekendavisen beskriver fredag yderligere seks eksempler med »et påfaldende sprogligt sammenfald med udenlandske medier«, men hovedpersonen selv afviser på Facebook, at der er noget at komme efter, bortset fra én enkelt manglende kreditering af en kilde.

»Det er et forsøg på karaktermord og skrevet i et ubehageligt sprog, og så citerer de mig, så jeg lyder som en total jerk. Men jeg har jo ikke talt med dem, så de har sakset fra skrevne bemærkninger og nøje udeladt nogle kommentarer - som der ellers er mange af - til de konkrete anklager,« skriver Annegrethe Rasmussen på Facebook.

Det var en »forglemmelse«

Sagen blev udløst, da netavisen Altinget, Dagbladet Information og fagbladet Journalisten onsdag afbrød deres samarbejde med Annegrethe Rasmussen, fordi medierne vurderede, at hun har hentet for stor inspiration i en leder i The Economist, da hun skrev en klumme for netavisen Altinget.

Annegrethe Rasmussen har selv forklaret, at der var tale om en »forglemmelse«, men Weekendavisen beskriver fredag yderligere seks eksempler på påfaldende sammenfald mellem hendes artikler og udenlandske artikler.

Weekendavisen nævner eksempelvis et portræt bragt i Information 5. september, hvor Annegrethe Rasmussen skriver om den britiske journalist og redaktør Rebekah Brooks.

»I portrættet citerer Annegrethe Rasmussen den britiske avis The Guardian en enkelt gang, men hun nævner ikke, at omkring 40 procent af den resterende tekst er mere eller mindre direkte oversat fra samme avis,« skriver Weekendavisen.

Påfaldende sammenfald

Et andet eksempel er at finde i novemberudgaven af Elle, hvor Annegrethe Rasmussen har skrevet om såkaldte »mikroaggressioner«, der betegner små nedladende bemærkninger. Her er påfaldende sammenfald med to artikler fra The Atlantic og New York Times, skriver Weekendavisen, der nævner en konkret passage som eksempel:

»I april søgte Brandeis Universitys forening af Asien American Students at ’øge bevidstheden om mikroaggressioner mod asiater’ gennem en installation på campus. Installationen gav eksempler på mikroaggressioner, som asiater kan være udsat for, såsom bemærkningen »formodes du ikke at være god til matematik«.«

I den engelske udgave af The Atlantic står der følgende:

»In April, at Brandeis University, the Asian American student association sought to raise awareness of microaggressions against Asians through an installation on the steps of an academic hall. The installation gave examples of microaggressions such as »Aren’t you supposed to be good at math?«.«

Chefredaktør savner kildehenvisninger

På Facebook tager Annegrethe Rasmussens til genmæle. Hun pointerer at artiklen i Elle er en »skræller« altså et afskriv, og at den ikke prætenderer at være noget andet.

»Alle eksemplerne i artiklen, som jeg lægger ud herunder er særdeles velkendte i amerikanske medier. Flere af dem optræder i the Atlantic men også i et hav af andre amerikanske medier. Med andre ord er der nok sammenfald med artiklen i The Atlantic, men man kunne også have fundet dem i andre artikler. Det er nemlig de samme eksempler, som medierne har brugt - de er blevet meget berømte. Jeg kan derfor med sindsro afvise den anklage. Og jeg er ikke bare ked af det, men rasende,« skriver hun og linker i samme omgang selv til artiklen i The Atlantic.

Chefredaktør på Elle, Cecilie Christiansen, siger dog til Weekendavisen, at hun mener, der i store dele af Annegrethe Rasmussens artikel mangler tydelige kildehenvisninger.

Generelt fortæller Annegrethe Rasmussen via Facebook, at Weekendavisens journalist har sendt hende otte artikler, hvoraf hun selv blot har fundet én fejl.

Spin-kampagne og heksejagt

»Jeg har lige brugt seks timer på at gennemgå dem alle. Jeg har fundet én manglende kreditering i bunken, der vel tæller omkring 30-40 kilder, henvisninger etc. Journalisten mener, at eksempelvis faktuelle oplysninger, folks skolegang, årstal, beløb og den slags skal krediteres. At bogskrælninger er plagiat (uanset at artiklen udtrykkelig fastslår, at her skræller vi en bog til glæde for danske læsere fra ende til anden). Endvidere mener han at biografiske oplysninger skal krediteres - jeg er 100 procent uenig,« skriver hun.

Annegrethe Rasmussen er ikke den eneste, der debatterer sagen på Facebook. Journalist på Weekendavisen Søren K. Villemoes skriver, at han har været redaktør på avisens artikel, som ifølge ham er fuldkommen lødig. Han skriver endvidere, at Annegrethe Rasmussen er i gang med en fuldtonet spin-kampagne.

I Weekendavisens artikel får Annegrethe Rasmussen det sidste ord med udtalelsen, at hun føler der er en heksejagt i gang.