Medie: Facebook planlægger at skifte navn i næste uge

Techgiganten Facebook vil ifølge en anonym kilde ændre navnet på moderselskabet, der huser alle virksomhedens aktiviteter, i den kommende uge.

Mark Zuckerberg, stifteren af Facebook, har haft sit at se til med at forsvare virksomhedens forretningsmodeller. Nu planlægger han et efter sigende et plaster på såret i form af et navneskift. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mandel Ngan/AFP/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ifølge det amerikanske teknologimedie The Verge planlægger det sociale medie Facebook at foretage en synlig ændring af sit brand.

Mediet skriver, at Facebook planlægger at skifte navn i næste uge, men nævner ikke, hvad det nye navn i så fald bliver.

The Verge skriver, på baggrund af en anonym kilde med »indgående kendskab til sagen«, at stifteren og den administrerende direktør, Mark Zuckerberg, har i sinde at offentliggøre et nyt navn under en stor teknologikonference i næste uge.

Det er ikke første gang, at Facebook skifter navn. Ideen til mediet begyndte, da Mark Zuckerberg i 2003 under sin tid på Harvard University startede et medie kaldet Facemash, hvor studerende på universitetet kunne stemme på billeder af medstuderende for at afgøre, hvem der var mest attraktiv.

Ideen udviklede sig til en tidligere version af det medie, vi i dag kender, som hed »The Facebook«. Det blev derefter bare til »Facebook« – en beslutning, som i den biografiske spillefilm fra 2010 »The Social Network« blev fremhævet som en af de allervigtigste ændringer for mediet.

Har den anonyme kilde i The Verge ret, vil Facebook placere sit sociale medie under et moderselskab, som får et nyt navn, for at distancere sig selv fra striben af møgsager, som virksomheden i årevis har haft på sig.

For møgsager har ikke manglet.

Zuckerberg har i de senere år valfartet ind og ud af Kongressen i USA for at stå på mål for virksomhedens forretningspraksis.

Møgsagerne tæller blandt andet behandlingen af personlige oplysninger og en forretningsmodel, der beror på at sælge informationer om brugerne til virksomheder, der kan målrette produkter til dem.

I august 2019 kom det frem, at Facebook havde ansat personale til at lave transskriberinger af brugeres lydchat.

I september i år blev Facebook stærkt kritiseret i The Wall Street Journal for at nedtone en intern undersøgelse af det Facebook-ejede medie Instagrams påvirkning på unge mennesker.

Gennem tre år havde virksomheden i undersøgelser konkluderet, at Instagram var skadelig for en ikke ubetydelig procentdel af dets millioner af unge brugere og i særdeleshed for teenagepiger.

Blandt teenagere, der rapporterede om selvmordstanker, pegede 13 procent af de britiske brugere og seks procent af de amerikanske brugere på Instagram som årsagen til deres selvmordstanker.