Marc blev far på »børnefabrikken«: »Det er forkasteligt«

For to måneder siden blev Malene og Marc Skriver-Bayer forældre til Benjamin. Men på fødeafdelingen på Rigshospitalet blev de mødt af et personale, som var for stressede til at give dem den hjælp, de havde brug for.

Marc Skriver-Bayer blev i september far til sin søn Benjamin på Rigshospitalet. Foto: Privat Fold sammen
Læs mere

Benjamin Skriver-Bayer kom til verden den 4. september 2016. I dag er det cirka tre måneder siden, at forældrene Malene og Marc Skriver-Bayer blev modtaget på Rigshospitalets fødegang.

»Vi følte os generelt meget trygge og havde en positiv fødselsoplevelse,« fortæller Marc Skriver-Bayer, der blev far for første gang.

Malene Skriver-Bayer mistede en del blod ved fødslen og blev efterfølgende indlagt. Men derefter fortsatte den gode fødselsoplevelse ikke for familien. Tværtimod. Næste morgen ventede de i omkring fire timer på personale, som kunne tage sig af dem og besvare deres spørgsmål.

»Vi var udmattede efter fødslen, som stod på i 22 timer. Vi undrede os lidt, men kunne mærke på stemningen, at det var et hektisk miljø. Vi følte ikke, at vi havde det så dårligt, at vi ville trænge os på. Men jeg kan huske, at vi diskuterede, hvornår vi skulle trække i snoren efter hjælp. Det er jo ikke bekymringer, som man skal have i den situation,« siger Marc Skriver-Bayer.

Familiens oplevelser skriver sig ind i den kritik, som klinikchef på Rigshospitalet Morten Hedegaard onsdag kom med, da han valgte at opsige sin stilling på grund af utilfredshed med det arbejdspres, som personalet er underlagt.

»De var søde og rare, når de havde tid«

Malene og Marc Skriver-Bayer skulle have været indlagt i fire dage, men efter tre dage pressede de på for at komme hjem med deres søn. På grund af gode tal blev de udskrevet.

»Da vi satte os ud i bilen for at køre hjem, var det med en lettet følelse. Det var bare dejligt at komme væk derfra. Vi fandt aldrig ro på den delestue, som vi var på,« siger Marc Skriver-Bayer.

Når den nye far i dag tænker tilbage på oplevelsen, er det med lidt blandede følelser.

»Vi havde en rigtig god oplevelse med dem, der var ansat der. De var søde og rare, når de havde tid og overskud. Men tilgængeligheden af personale fungerede bare ikke. De var for få hænder til, at man som nye forældre kan få den vejledning, man har brug for,« fortæller han.

Familien måtte flere gange spørge efter sønnens cpr-nummer, og de blev også nødt til at rykke personalet, når Malene Skriver-Bayer skulle have blod.

Generelt oplevede familien, at de selv skulle følge op, når de havde brug for hjælp.

»Vi var ikke de mest akutte patienter, og derfor forstår jeg godt, at vi ikke havde højeste prioritet. Men det lave fokus var bare ikke tilstrækkeligt for, hvad vi havde brug for i den periode,« siger han.

Føltes som en babyfabrik

Marc Skriver-Bayer var overrasket over, hvor meget personalet havde at se til. Familien oplevede at få forskellige informationer fra personalet, men også, at de andre på stuen fik en langt bedre vejledning end dem.

»De fik mange flere informationer, fordi der ikke var så meget tryk på. Da vi kom, var der så travlt, at der ikke var tid til noget som helst,« siger han.

»Alt det personale, vi mødte, havde en rigtig god hensigt. De var passionerede, og når man havde dem, og de fik ro på, var de rigtig søde. Men de var stressede og havde ikke tid til at være der for dem, som havde behov for det.«

Han er selv overrasket over, at man i Danmark ikke kan finde midlerne til at have personale nok til, at hverken nye forældre eller personalet selv bliver stressede.

»Det er forkasteligt, at de skal arbejde under så stressede omstændigheder, som de gør. Hele grundlaget for at levere en god oplevelse er der ikke. Det føltes mere som en babyfabrik, hvor det hele skal gå så stærkt som muligt,« siger han.

Vil stadig vælge det offentlige

Selv om oplevelserne har gjort et stort indtryk på begge forældre, har det alligevel ikke skræmt dem fra at vælge det offentlige, hvis de engang skal have barn nummer to.

»Vi overvejer ikke hjemmefødsel eller private tilbud. Fordi vi havde en tryg fødsel, vil vi komme tilbage. Når det er ens andet barn, kender man jo også svaret på mange af de spørgsmål, som vi havde,« siger han.

»Men jeg har tænkt på personalet og den hverdag, de er i. Hvis der ikke bliver gjort noget, tror jeg, at det går galt på et tidspunkt.«

Rigshospitalet beklager, at familien ikke har oplevet at have fået den omsorg og pleje, de havde brug for under deres barselsophold.

»Barselafsnittene såvel som Barselhotellet oplever desværre præcist den samme travlhed som på fødegangen. Det vil sige et meget varieret arbejdspres, hvor opgaverne til tider overstiger medarbejderressourcerne,« skriver Pernille Emmersen, der er oversygeplejerske i Obstetrisk Klinik og ansvarlig for barselsafsnittet på Rigshospitalet i en mail.

»Arbejdsopgaverne kan variere meget hen over døgnet, afhængig af hvor komplicerede patientforløbene er. Det stiller krav til sygeplejerskerne og jordemødrene i afsnittene om løbende at prioritere deres arbejdsopgaver og kan være årsagen til familiens oplevelse af manglende personale,« skriver hun.