Mannequin-dukker overvåger dig med skjult kamera

Det italienske modehus Benetton vil bruge mannequin-dukker med skjulte kameraer til at genkende kunderne og samle data om deres adfærd.

ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: GABRIEL BOUYS
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De fleste har efterhånden vænnet sig til almindelige overvågningskameraer på gader, stræder og i butikker. Men nu skal vi også vænne os til, at der er skjult kamera inde i de mannequin-dukker, som står i butikkerne. I hvert fald hvis man shopper hos det italienske modehus Benneton, der vil indføre såkaldte bioniske mannequin-dukker, som har et kamera indbygget i det ene øje. Det skriver Comon.

Mannequin-dukkernes kameraer vil desuden være forbundet med et system til ansigtsgenkendelse, der minder om den teknologi, politiet bruger. En teknologi, som registrerer alder, køn og andre kendetegn ved personer, der går forbi dukken. Disse data vil kunne bruges til at analysere kunderne.

Det er det italienske firma Almax, der forhandler dukken EyeSee, som ligner en helt almindelig mannequin-dukke. Men den koster omkring 30.000 kroner, bruges allerede i USA og i mindst tre europæiske lande.

Butikker indsamler kundedata

Ifølge Almax har flere butikker allerede brugt de indsamlede data til at øge deres salg. En forretning har bl.a. fundet ud af, at mænd bruger flere penge end kvinder i de første to dage, der er udsalg, mens en anden butik opdagede, at børn udgør mere end halvdelen af kunderne midt om eftermiddagen.

De overvågende dukker får juridiske eksperter til at advare om, at det kan være i strid med de gældende EU-regler at filme kunderne til kommercielle formål. Årsagen er, at det kun er tilladt at bruge kameraer i forbindelse med sikkerhed, og det skal der i øvrigt skiltes tydeligt med i butikken.

Det næste skridt bliver måske, at mannequin-dukkerne udstyres med kunstige ører, dvs. skjulte mikrofoner, så de kan høre, hvad kunderne siger om tøjet. Det overvejes desuden at installere touch-skærme i nærheden af dukkerne, hvor man kan vise produkter, der passer til kunden.

En modeekspert advarer om, at det kan ende som "en digital version af en meget irriterende salgsassistent."