Mangel på parkeringspladser får håndværkere til at sige nej til opgaver i København: »De kan jo ikke tage metroen ud til kunden«

Parkeringsforholdene er så dårlige i København, at håndværkere må sige nej til opgaver i hovedstaden, melder brancheforening, der foreslår særlige håndværkerpladser som mulig løsning. Ifølge teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) er det dog umuligt.

»Vi bliver nødt til at parkere langt fra kunden, og da vi leverer hvidevarer og andre ydelser, er det komplet umuligt. Vi har derfor besluttet, at det ikke er muligt at arbejde der. Det er et generelt problem, og jeg har flere adresser, der er udelukket. Det er trist.« Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares

Når københavnerne skal have nyt køkken, nye vinduer eller bare have skiftet opvaskemaskinen ud, er det typisk en af de mange håndværkere, de ringer efter. Og for håndværkerne er det ikke så ringe endda. Men nogle gange må de simpelthen sige »nej tak« til opgaven, selvom der er plads i kalenderen.

Det er nemlig blevet så svært at finde en parkeringsplads i København, at opgaverne ofte er for besværlige at udføre. Det går ikke kun ud over håndværkerne, der siger nej til at tjene penge. Det går også ud over københavnerne, der får sværere ved at finde en håndværker. Det mener Håndværkerforeningen, der nu kalder på politisk handling.

»Der er simpelthen ikke pladser nok, og som håndværker har man typisk en varevogn med værktøj, som er nødt til at stå tæt på kunden. Så enten må de parkere ulovligt, hvis det overhovedet er muligt, eller parkere meget langt fra kunden. Og det går altså ikke, når man har store, tunge ting, der skal frem og tilbage mellem bilen og kunden,« siger Christoffer Susé, der er administrerende direktør i Håndværkerforeningen.

Opråbet kommer i kølvandet på en ny undersøgelse udført af Håndværksrådet i samarbejde med Håndværkerforeningen i Kjøbenhavn. I undersøgelsen svarer mere end hver tredje af de adspurgte virksomheder, at de for det meste, ofte eller nogle gange har fravalgt opgaver i København på grund af dårlige parkeringsforhold. Samtidig svarer over halvdelen af virksomhederne, at Københavns Kommune kunne forbedre sin infrastruktur, herunder parkering, vejnettet, den kollektive trafik og så videre.

Christoffer Susé påpeger, at ambitionerne om at skabe et mere bilfrit København i særlig grad rammer håndværkerne, der ikke har mulighed for at benytte offentlig transport.

»Man udvikler og bygger i København, men man glemmer, at der er en industri, der også skal fungere. Københavnerne kan altså ikke undvære håndværkere, og de (håndværkerne, red.) kan jo ikke tage metroen ud til kunden,« siger Christoffer Susé.

Han mener, at der findes en række muligheder, der kan være med til at løse en stor del af problemet, så håndværkere i højere grad kan takke ja til opgaver i hovedstaden.

»Man kunne lave dedikerede håndværkerpladser. Alternativt kunne man åbne for muligheden for, at håndværkere kan få tilladelse til at holde uden for den såkaldte 10-meters-grænse op til et kryds,« siger Christoffer Susé.

Det er Steen Søkvist, der driver virksomheden Søkvist El-Anlæg A/S, meget enig i. Han er en af de håndværkere, der må sige nej til opgaver i København, hvor parkeringsforholdene er værst. En af de sortlistede gader er Nørrebrogade.

»Vi bliver nødt til at parkere langt fra kunden, og da vi leverer hvidevarer og andre ydelser, er det komplet umuligt. Vi har derfor besluttet, at det ikke er muligt at arbejde der. Det er et generelt problem, og jeg har flere adresser, der er udelukket. Det er trist,« siger han.

Men ifølge teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) kan Københavns Kommune ikke efterkomme de ønsker, håndværkerne har. Det er der en helt klar grund til.

»Vi har hørt forslaget om dedikerede håndværkerpladser op til flere gange, og svaret er det samme hver gang. Vi må ikke lave dedikerede pladser til håndværkere. Så det nytter ikke noget at komme med det her krav, når det er ulovligt. (...) Så det forslag må de jo stille til trafikministeren, for som borgmester følger jeg loven,« siger Morten Kabell.

Han anerkender dog, at København har et trafikalt problem, der rammer håndværkerne ekstra hårdt.

»Der er ingen tvivl om, at trafikken er hård i København. Det er en af grundende til, at jeg arbejder på at få mange flere af de bilister, der godt kan bruge offentlig transport, til at gøre det. Det vil nemlig skabe mindre trængsel og flere parkeringspladser til dem, der har en helt legitim grund til at have en bil med ind i København,« siger han.

Hvad vil I konkret gøre ved problemet?

»Vi skal bruge de gode erfaringer, vi har fra den gule parkeringszone. For vi kan se, at antallet af parkerede biler er faldet. Det gør, at det er blevet nemmere for håndværkere at parkere i byen. Så vi skal udvide den her gule parkeringszone, så vi kan skabe endnu flere ledige pladser til dem, der har mest brug for dem,« siger Morten Kabell.