Mange patienter klager over Humlegaarden

I disse dage ringer patienter og pårørende i stort tal til Kræftens Bekæmpelse for at klage over plejesvigt og dårlig behandling på kræftklinikken Humlegaarden. Nu opretter Lægemiddelstyrelsen en hotline.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kræftens Bekæmpelse og Lægemiddelstyrelsen indleder nu et usædvanligt samarbejde for at hjælpe de mange kræftpatienter og pårørende, der i disse dage ringer for at klage over den alternative kræftklinik Humlegaarden.

Hos Kræftens Bekæmpelse har omkring ti folk henvendt sig, siden Urban mandag begyndte at skrive om grove plejesvigt og ulovlig medicin på Humlegaarden, fortæller jurist Lars Kofoed:

»På baggrund af de mange henvendelser har vi vurderet, at der er et behov for at hjælpe folk, der føler sig snydt eller dårligt behandlet på Humlegaarden, med at klage,« siger Lars Kofoed.

Han oplyser, at klagerne typisk handler om ulovlig medicin, dårlig pleje og om, at folk ikke føler, at de har fået den behandling, de har betalt for.

Den udførlige klagevejledning fra Kræftens Bekæmpelse hedder `Vejledning af patienter og pårørende som har haft dårlige erfaringer med Humlegaarden', og kan findes på organisationens hjemmeside. Her finder man også det direkte telefonnummer på den medarbejder i Lægemiddelstyrelsen, der fra i dag sidder klar til at hjælpe patienter og pårørende, der har spørgsmål om medicin, de har fået på Humlegaarden.

Lars Kofoed fortæller, at Kræftens Bekæmpelse har talt med både embedslægen og Sundhedsstyrelsen for at finde ud af, hvad de folk, der har ringet til Kræftens Bekæmpelse, skal stille op:

»Hos embedslægen og Sundhedsstyrelsen opfordrer man entydigt de her patienter til at lave en formel klage til Patientklagenævnet. Det er utroligt nemt - og man skal hverken kunne svære lægelige udtryk, eller vide en masse om medicin,« siger Lars Kofoed, der understreger at patienter selv har et ansvar for at komme videre med deres klager:

»Hvis folk, der er blevet dårligt behandlet på Humlegaarden, ikke klager, kommer man jo aldrig til bunds i den her sag,« siger han.

Hjemmesiden hos Kræftens Bekæmpelse kan findes på www.cancer.dk.

kaq@urbanavis.dk