Mange har svært ved ny teknologi

Smart-TV, smartphones og andre smarte apparater volder danskerne problemer. Næsten halvdelen af os har svært ved at få teknikken til at fungere.

Smart-TV, smartphones og andre smarte apparater volder danskerne problemer. Næsten halvdelen af os har svært ved at få teknikken til at fungere. Her præsenteres det nye Samsung S'UHD smart-TV i Las Vegas i januar. Fold sammen
Læs mere
Foto: STEVE MARCUS
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vores elektroniske apparater i hjemmet er det seneste årti blevet så smarte, at det for rigtig mange danskere er blevet lige smart nok. Det skriver Søndagsavisen.

Knap hver anden fortæller nemlig, at teknologien er blevet så kompliceret, at de har svært ved at følge med, og 28 procent har mindst ét elektronisk apparat i hjemmet, de slet ikke kan finde ud af at bruge. Det viser en undersøgelse, som YouGov har lavet for Elgiganten.

»Udviklingen har været markant de seneste år, så alt andet ville være mærkeligt. Har du for eksempel købt et TV for fem år siden og udskifter med et splinternyt TV i dag, så får du er ret anderledes produkt, som kan langt mere. Det er helt andre ting, man som forbruger skal til at sætte sig ind i,« siger Erling Madsen, kommunikationschef i branchen for Forbrugerelektronik, til Søndagsavisen.

Hos Elgiganten oplever man, at mange kunder finder elektronik så kompliceret, at de tror, det er defekt.

»Kundeservice får henvendelser om produkter med fejl, men et stigende antal af disse skyldes, at kunden ikke har forstået, hvordan produktet hænger sammen, eller hvordan det virker,« siger Peder Stedal, administrerende direktør i Elgiganten Danmark.

Det er især at få fuld udnyttelse af produkterne, at koble dem sammen og at installere dem, der volder mange danskere problemer.

Af dem, der har elektronik i hjemmet, som de slet ikke ved, hvordan fungerer, er det 51 procent, som ikke kan finde ud af at bruge deres smart-TV. 44 procent kan ikke finde ud af deres mobiltelefon, 43 procent har problemer med PCen, og 32 døjer med funktionerne på kameraet.

Undersøgelsen er foretaget blandt 3.813 repræsentativt udvalgte danskere.

BNB