Mange elever efterlyser reaktion fra voksne på mobning

Hver tredje elev svarer i en stor undersøgelse, at voksne gør for lidt for at stoppe mobning på landets skoler.

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: flemming krogh
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De voksne gør ikke nok, når der bliver mobbet på skolen. Det svarer cirka hver tredje elev i en ny undersøgelse fra Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), der bliver offentliggjort onsdag, skriver Politiken.

I undersøgelsen har 40.217 elever fra 4. til 6. klasse og 42.119 elever fra 7. til 10. klasse svaret på spørgsmål om deres oplevelser med mobning.

Og her svarer altså cirka hver tredje, at de voksne aldrig eller kun nogle gange gør noget ved mobning på skolen.

Ifølge forsker i mobning Helle Rabøl Hansen fra Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet kan elevernes svar være udtryk for, at nogle børn ikke fortæller, at de bliver mobbet.

»Men det kan også være udtryk for, at lærerne i nogle tilfælde ikke handler, selv om de kender til mobningen,« siger hun til Politiken.

Hendes forskning har vist, at en af årsagerne til manglende reaktion fra lærerne kan være, at de bagatelliserer eller misforstår det, eleven oplever som mobning:

»Mobning er ikke kun buksevand og at blive kaldt en grim luder. Fra børnenes perspektiv er mobning også, når ingen i klassen har talt til dem i en uge, og det opdager læreren ikke nødvendigvis«.

20 procent af de ældste elever og 12 procent af eleverne i 4. til 6. klasse har ifølge undersøgelsen oplevet at blive mobbet i løbet af skoleåret. Mellem tre og fem procent af dem har oplevet at blive mobbet ofte.

Specialkonsulent ved DCUM Jette Sørensen vurderer, at skolerne gør en stor indsats for at forhindre mobning. Men hun tilføjer:

»Det er rigtig ulykkeligt, at der er elever, der føler, at voksne ikke tager sig af det - både lærere, pædagoger og forældre. Derfor kan vi kun opfordre skolerne til, at man taler med børnene om mobning«.

Formand for Skolelederforeningen Anders Balle mener, at undersøgelsens resultater skyldes, at en del af mobningen foregår i det skjulte og derfor er svær at opdage.

»Skolerne skal lave løbende trivselsundersøgelser, og i alle klasser skal mobning være et tilbagevendende tema,« siger han til Politiken.