Mange danskere kender ikke reglerne for nethandel

En undersøgelse viser, at mere end hver tredje dansker ikke kender reglerne godt nok, når de handler på nettet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskerne er blandt de mest flittige europæere til at bruge internettet til at shoppe.

Men de danske netforbrugere handler ofte i blinde.

En undersøgelse fra organisationen e-mærket viser, at mere end hver tredje dansker ikke har styr på de mest basale regler for nethandel.

»Når vi lægger alle de rigtige svar sammen, kan vi se, at det kun er hver tredje dansker, der har godt styr på reglerne. Derved risikerer forbrugerne at betale for fragt eller få afvist en lovlig reklamation, fordi de ikke kender reglerne,« siger Camilla Engel Post, der er chefjurist i e-mærket.

Det kan betyde, at forbrugerne står tilbage med en lang næse, fordi de ikke ved, hvor længe de må vente med at levere en vare tilbage, eller hvornår de rettidigt skal reklamere over fejl og mangler.

Ifølge e-mærkets undersøgelse har en del danskerne dog fået styr på de basale rettigheder som eksempelvis, at reklamationsretten for en vare er på to år, og at fortrydelsesretten er på 14 dage.

Men det halter, når det kommer til de mere indviklede områder, hvor kendskabet til reglerne ikke er nær så godt. For eksempel ved næsten hver sjette dansker ikke, at de har ret til at fortryde et køb, selv om de har taget varen i brug.

En rapport fra EU viste tidligere i år, at 78 procent af danskerne handlede på nettet i løbet af 2014.