»Man føler sig da lidt underprioriteret«

De fleste passagerer på strækningen mellem Lyngby og Hillerød ærgrer sig over, at deres tog kører omkring 30 km/t langsommere end resten af S-togene i hovedstadsområdet. Især tidshorisonten på fem år skaber panderynker.

29-årige Tobias Henriksen (th.) ærgrer sig over, at S-togene på strækningen Lyngby-Hillerød kører med nedsat hastighed. Han bruger hver dag knap to timer på transport til og fra arbejde. <br>Foto: Kristian Sæderup Fold sammen
Læs mere

»Irriterende«, lyder det fra passagererne på strækningen mellem Hillerød og Lyngby, når de hører, at S-togene i mindst fem år må fortsætte med at tøffe af sted med en tophastighed på 90 km/t, mens resten af S-togene i hovedstaden kan speede op til 120 km/t.

»Når man ved, at de ville køre 120 km/t, hvis forudsætningerne var der, så kan jeg da godt blive lidt irriteret. Fem år er lang tid, og der har i forvejen været meget sporarbejde, så det er mærkeligt, at de ikke kunne opgradere sikkerheden med det samme,« siger den 22-årige bank-elev Louise Dyring, der kører på strækningen hver eneste dag til og fra arbejde.

Men passagererne på linje A, B og E må væbne sig med tålmodighed. De pendler nemlig på en strækning, der mangler en overbygning i sikkerhedssystemet, som skal overvåge togenes hastighed.

Tobias Henriksen, 29, bruger knap to timer hver vej til arbejde og havde derfor gerne set en hastighedsforøgelse på en del af ruten.

»Når det kun er denne rute, der skal fortsætte med 90 km/t, så føler man sig da lidt underprioriteret. Hele sidste år kørte vi meget langsomt på grund af sporarbejde. Nu vil jeg bare gerne have, det fungerer optimalt,« siger Tobias Henriksen, mens han kigger ud ad vinduet og konstaterer, at landskabet passerer langsomt forbi.

Ved siden af Tobias Henriksen, sidder en særdeles enig ung mand. S-togenes nedsatte hastighed på strækningen betyder måske nok kun en forøget rejsetid på ca. fem minutter, men det er afgørende minutter for 18-årige Peter Steffensen. En hel time kunne han nemlig spare på sin tur hjem fra arbejde, hvis topfarten mellem Hillerød og Lyngby blev sat op til 120 km/t.

»Jeg har altid et problem med at nå bussen i Birkerød. Hvis de satte farten op, ville det betyde, at jeg lige præcis kunne nå min bus. Det drejer sig nemlig kun om et par minutter,« siger Peter Steffensen.

Unge vil have mest fart på
Og det er især de unge, der gerne vil have hurtigere tog. For 69-årige Evy Eyholm, der er på vej fra hjemmet i Lundtofte til sommerhuset i Hundested betyder den lavere hastighed ikke det store.

»Hvor mange minutter kan det dreje sig om,« siger hun, der dog udmærket forstår, at de yngre gerne vil spare tid på transporten.

»De, der skal passe arbejde og aflevere børn, de vil til hver en tid sætte pris på en lavere transporttid. Jeg synes heller ikke, at det er helt rigtigt, at denne strækning skal køre langsommere end de andre, når jeg tænker på, hvor mange der benytter strækningen. Der er virkelig mange,« siger Evy Eyholm, inden hun tager sin pose og sin blå rygsæk og stiger ud på endestationen i Hillerød.