Magtfulde familieklaner og ældreråd tager kvinder som gidsler i voldelige ægteskaber: »Det er afskyelige sager«

Muslimske kvinder i religiøse miljøer risikerer at blive fanget i et islamisk ægteskab med voldelige mænd. Imamer tør ikke hjælpe dem, og ældrerådene modarbejder dem. Kvinderne risikerer, at voldtægt, stigmatisering og ydmygelse terroriserer dem i årevis.

I nogle religiøse kredse tæller det islamiske ægteskab mere end det borgerlige ægteskab. Og her kan det være svært for kvinderne at lade sig skille, da de både er oppe mod deres ægtemænd, mændenes magtfulde familier og ældreråd. Arkivfoto: Mohammed Sawaf/AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Vold. Voldtægt. Ydmygelse. Ærestab.

Det er nøgleordene for det langvarige mareridt, som muslimske kvinder risikerer at blive fanget i, hvis de ønsker en islamisk skilsmisse. Og det er endda til trods for, at de formelt set kan være borgerligt skilt fra deres voldelige ægtemænd.

Årsagen ligger i det sociale magthierarki, der hersker i nogle islamiske miljøer, og som kan fordre et parallelt retssystem, hvor magtfulde familier og ældreråd regerer.

Berlingske har tidligere beskrevet, hvordan de religiøse magtstrukturer kan fremme kriminalitet og gå ud over politiets arbejde. Og nu viser det sig, at de også kan tage kvinder som gidsel i et voldeligt ægteskab.

Det fortæller Jesper Petersen, ph.d. i islamologi ved Lunds Universitet, der forsker i blandt andet muslimske kvinders mulighed for at opnå skilsmisse, og som i starten af året udgav en rapport om emnet i samarbejde med Vive – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.

»Kvinderne risikerer at blive fastholdt i et islamisk ægteskab mod deres vilje. Det sker, fordi ægtemanden skal anerkende, at den islamiske skilsmisse er indtruffet, og hvis han ikke gør det, så anser kvinderne ikke sig selv for at være skilt i de her miljøer.«

Jesper Petersen forklarer, at det islamiske ægteskab har højere status end det borgerlige ægteskab. Det skyldes, at det islamiske ægteskab er det, som er socialt accepteret i de pågældende religiøse miljøer. Og hvis en kvinde ønsker at blive skilt fra sin mand i islamisk forstand, kræver det altså mandens accept for at være gyldigt.

Frygt for magtfulde familier

Hvis manden ikke imødekommer kvindens ønske om at blive skilt, har hun mulighed for at opsøge imamer og ældreråd i miljøet, som kan vælge at lægge yderligere pres på manden. Problemet er bare, at de sjældent giver kvinden medhold – særligt hvis manden kommer fra en stor, magtfuld familie.

»Der er mange imamer, som faktisk gerne vil hjælpe, men som typisk ikke tør, fordi de ved, at når kvinderne er nået til det punkt, hvor de henvender sig til dem, så er det fordi de skal lægge sig ud med magtfulde familier,« siger Jesper Petersen og fortsætter:

»Der er flere eksempler på, at imamer er blevet passet op og har modtaget dødstrusler. Der er sågar en imam, der hjalp en kvinde med at få sin skilsmisse for et par år siden, hvor mandens familie mødte op i en moské og førte en pistol for panden af imamen.«

Altså er kvinderne i sidste instans nødt til at henvende sig til ældrerådet i det religiøse samfund, som heller ikke ønsker at hjælpe de nødlidende kvinder, forklarer Jesper Petersen.

»Ældrerådene victimblamer ofte og siger, at kvinderne selv er skyld i, at ægteskabet er mislykkedes. De ser det som deres primære opgave at sætte kvinderne på plads.«

»Så det eneste sted de ressourcesvage og sårbare kvinder kan spørge om hjælp, er det sted, som modarbejder dem. Det er deri, ældrerådenes magt består. Kvinderne er afhængige af dem, samtidig med at de er deres værste fjender,« fortæller Jesper Petersen.

Jesper Petersen, ph.d. i islamologi og ekspert i islamiske ægteskaber

»Der er kvinder, der er så hårdt ramt af det, at de ikke bare oplever at blive voldtaget, men hvor at de sågar får opkald fra manden, som siger, at han vil have sex nu.«


Stigmatisering og voldtægt

Kvinderne risikerer således at blive fanget i et limbo, hvor de på den ene side er borgerligt skilt, men på den anden side fortsat er gift med deres voldelige ægtemænd i islamisk forstand. Og det limbo kan terrorisere dem i en årrække.

»I sidste ende skal den ene part – som oftest bliver kvinden – give sig. Men der kan gå flere år indtil da. I den periode kan kvinden sagtens opleve at blive voldtaget af manden, fordi det i nærmiljøet ikke bliver anset som voldtægt, da de jo fortsat gift i islamisk forstand,« siger Jesper Petersen, der giver konkrete eksempler fra sin seneste forskning på området:

»Der er kvinder, der er så hårdt ramt af det, at de ikke bare oplever at blive voldtaget, men hvor at de sågar får opkald fra manden, som siger, at han vil have sex nu.«

»Og til trods for, at de er borgerligt skilt og måske bor hver for sig, så tager kvinderne over til manden og har sex med ham på hans opfordring. Det er virkelig voldsomme, grumme og afskyelige sager.«

Jesper Petersen, ph.d. i islamologi og ekspert i islamiske ægteskaber

»Der er historier, hvor de får lagt kondomer med mælk på deres dørtrin, pornoblade ind af brevsprækken, og så bliver de ringet op af mænd, der stønner, mens andre kvinder ser på dem som skøger.«


Jesper Petersen fortæller om et specifikt eksempel, hvor en kvinde fortalte, at hun tog over til sin eksmand, fordi han ønskede at have sex med hende. Her klædte hun sig af foran ham, hvorefter han afviste hende. Udelukkende med det formål at »ydmyge og skade hende mentalt«, fordi hun havde krænket hans ære ved at ønske en skilsmisse.

Men det er ikke alene ægtemændene, der ønsker at udskamme kvinderne. Også det omkringliggende samfund søger at stigmatisere kvinderne, fordi det ikke er velanset i de religiøse miljøer at lade sig skille.

»Der er historier, hvor de får lagt kondomer med mælk på deres dørtrin, pornoblade ind af brevsprækken, og så bliver de ringet op af mænd, der stønner, mens andre kvinder ser på dem som skøger,« fortæller Jesper Petersen.

»Derfor vælger mange af kvinderne i sidste ende at blive i dårlige ægteskaber, hvor de bliver fastlåst i et parforhold, som de vitterlig ikke ønsker at være i.«