Vil man vide, hvad der kan gøre mænd glade, skal man besøge Teknisk Museum i Helsingør i dag. For her går voksne mænd rundt og smiler, mens de siger ting som »må jeg køre nu« og »spor to er blokeret«.
En af dem er Jørgen Kissmeyer Lind. Han er medlem af Fredensborg Modeljernbaneklub, som står bag weekendens træf på Teknisk Museum, hvor en række klubber udstiller deres anlæg.
Fredensborg Modeljernbaneklub er repræsenteret med sit 16 meter lange udstillingsanlæg, mens han selv har en sektion med sporvogne med fra sin egen modeljernbane.
»Sporvogne er et fantastisk transportmiddel, og det er synd og skam, at de ikke fik lov til at blive ved med at køre i København,« mener Jørgen Kissmeyer Lind.
Hans sporvogne kører bl.a. forbi et lille tivoli med luftgynger og en karrusel, men han har ikke strøm nok til, at det hele kan køre på én gang, hvilket ærgrer ham lidt. Hver torsdag aften mødes han med de andre i klubben i kælderen under et fritidshjem, og så bliver der både bygget på banen og kørt med tog.
»Vi er omkring 50 medlemmer. Desværre kun mænd, men kvinder er meget velkomne,« siger han.
For to år siden solgte han sit firma med produktion af instrumenter til skibsfarten og har dermed fået bedre tid til sit eget anlæg, der fylder et helt værelse.
Sammenstød
Et moderne modellokomotiv er udstyret med en lille computer med forbindelse til en styreboks. Dermed kan der være mange tog på et anlæg ad gangen, og lokomotivføreren kan via boksen styre både toget og dets lys og lyde.
Muligheden for at køre med mange tog ad gangen bruges f.eks. af Modulgruppen. En række togentusiaster landet over, som mødes til træf med hver deres banemodul og tog. Så kobler de deres moduler sammen og får et kæmpestort anlæg at køre på som her i Helsingør.
Med mange tog på banen ad gangen, stiger risikoen for ulykker også.
»Men der sker heldigvis kun materielle skader, hvis vi støder sammen,« siger Steen Bryner, der kører med DSBs Sølvpilen fra 1960erne.