Lynnedslag på fly er ufarlige

Selvom det bogstaveligt talt kan lyde voldsomt, når et fly bliver udsat for lynnedslag, er det som hovedregel ganske ufarligt.

Lynet rammer oftest næsen, går gennem flyets yderste lad og ud ad halen. Foto: Henning Bagger/Scanpix 2012 Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Der var lysglimt og bulder og brag i himlen over Stockholm, da lyn søndag eftermiddag ramte to SAS-fly på vej mod Luleå og Umeå. Flyene måtte flyve tilbage til Sveriges største lufthavn, Arlanda, ved Stockholm, og op mod 350 flyafgange blev påvirkede af det voldsomme uvejr.

SAS har oplyst Berlingske, at det ikke skyldtes sikkerhedsmæssige risici, at flyene vendte om. Der var tværtimod tale om, at udestationerne ikke havde teknikere, som kunne gennemføre obligatoriske sikkerhedstjek efter et lynnedslag.

- Hvis flyene havde været på vej fra Stockholm til København, var de fortsat til København. Flyene vendte kun om, fordi der ikke var teknikere i Luleå og Umeå, forsikrer chefpilot i SAS Peter Hyldig, som har været i luften i over 20 år.

Faktisk er lynnedslag i hovedregelen ganske ufarlige, siger han.

- Du kan sikkert godt finde et eksempel i flyhistorien, hvor et lyn har ramt en siderude, men det er meget, meget sjældent, der sker noget. Typisk sker der ingenting overhovedet, siger Hyldig, som selv har oplevet et lynnedsalg som pilot i USA 1990 uden alvorlige konsekvenser.

- Fly er designet til at lede lyn rundt om sig. Lynet rammer næsten altid næsen, da flyet er i høj fart, og derfra bevæger lynets elektricitetsladning sig gennem det yderste lag af flyvemaskinen og så ud ad halen. Derudover har flyene lynafledere, så de er meget beskyttede", siger Peter Hyldig.

Den erfarne pilot oplyser, at SAS kun har haft to tilfælde af lynnedslag i år.