Vilhelm Lauritzens terminalbygning fra 1936 blev efter krigen hurtigt for lille. I løbet af 1950erne blev passagermængden i Kastrup tidoblet, og det blev nødvendigt at bygge en ny og mere fremtidssikret terminalbygning. Vilhelm Lauritzen blev igen bedt om at stå for det arkitektoniske, og han fortsatte sin idé med en klar opdeling i landside og airside, men arbejdede nu også med et niveaudelt flow og fingre til de mange forskellige flyafgange.
Forløbet fra man ankommer til det store højloftede rum, checker ind og bevæger sig op på første sal til sikkerhedskontrollen og afgangshallen er stadig i dag fuldstændig klart og selvforklarende. Samtidig er hallen med de præcist placerede cirkulære ovenlys et meget behageligt rum, der helt af sig selv sænker pulsen på de rejsestressede passagerer.
Lauritzens Terminal 2 fra 1960 er stadig i dag en helt central del af lufthavnen og har gennem årene vist sig præcis så fleksibel og tilpasningsdygtig som håbet af både bygherre og arkitekt i sin tid. Samtidig introducerede Lauritzen med Terminal 2 den elegante materialeholdning, der har været en rettesnor for Kastrup Lufthavn lige siden.
Kastrup Lufthavn
