Den portugisiske hovedstad er i løbet af få år blevet et yndet rejsemål for danskere – fra 2009 til 2013 steg antallet af danske overnatninger i Lissabon med cirka 56 procent, og siden har niveauet ligget nogenlunde stabilt. Sidste år overnattede 107.000 danskere på Lissabons hoteller. Et tal, der er endnu højere, hvis man medregner AirBnb-overnatninger. Dem kommer vi tilbage til.
SAS åbner snart som det tredje selskab en direkte rute fra Kastrup til Lissabon, og billetterne bliver revet væk i højsæsonen, fortæller Stig Kaspersen fra Portugals Turistkontor i København. Det, der drager, er i høj grad den gamle bydels labyrint af brolagte smalle stræder, hvor der er vasketøj spændt ud mellem vinduerne. Det er autentisk på den pastelfarvede sydlandske måde, når sporvognene skramler forbi.
Journalist Susanne Sayers har boet i byen i halvandet år og beskriver sit forhold til Lissabon som »en ung kærlighedsaffære«.
»Alt i byen bliver lyserødt i solnedgangen. Fortovsbelægningen er ikke asfalt eller granit, men lyse brosten, der tager farve fra lyset. Det er noget af det, der gør Lissabon helt særlig,« siger hun.
Udover turister har flere og flere danske modevirksomheder fået øjnene op for Portugal. Blandt andet det danske mærke Soulland. Siden de startede med at producere i Portugal for ti år siden, er flere danske virksomheder kommet til på de portugisiske breddegrader. På nogle måder er det »det nye Kina« i forhold til tekstilproduktion.
»Det er både flere store kommercielle og de mindre, der har valgt at lægge produktionen her – i stedet for Kina eller Bangladesh har mange rykket dele af deres produktion til Portugal. Det kan man helt sikkert mærke. Lissabon oplever lidt det samme, som Berlin og Barcelona også har været igennem – den har en energi af, at man kan starte ting. Man kan også se det på modebilledet, hvor der inden for de seneste år er åbnet en masse modebutikker, som vi kender dem herhjemme,« siger Jacob Kampp Berliner, direktør for Soulland.
Det danske mærke får produceret tekstil og sko i landet, fordi produktionsomkostningerne er forholdsvis lave og tidsforskellen minimal. Og så er der en stolt tradition for tekstil- og skohåndværket, som man også oplever i gadebilledet, hvor små butikker med knapper, kantebånd og metervarer lever i en helt anden grad end herhjemme.
»Står man i det gamle centrum i Lissabon og sammenligner med et fotografi fra 1955, så kan man næsten ikke se forskel. Det er en autenticitet, som mange turister søger,« siger Stig Kaspersen.
Byen blomstrede for alvor op i kølvandet på finanskrisen.
»Paradoksalt nok satte den økonomiske krise skub i en eller anden form for dynamik, hvor unge mennesker blev tvunget til at skabe noget selv, de lavede raffinerede kulturelle start-ups. Lissabon blev attraktiv for kreative sjæle, og det eksploderede. Mange sammenligner det med dengang, Berlin blev genopdaget,« siger Stig Kaspersen.
Ifølge Susanne Sayers har den portugisiske hovedstad ikke attraktioner i Eiffeltårns- eller Colosseums-klassen, men en hel række af mindre oplevelser, kvarterer og åndehuller. For de små caféer uden Lonely Planet-klistermærker i døren kan tit være de bedste.
»Sæt dig et sted, der ser hyggeligt ud og lad være med at følge guidebogen slavisk. Noget af det sjove er faktisk at blive lidt væk,« siger Susanne Sayers.
Men ligesom man har set det i Berlin, Barcelona og Venedig har turisterne og i særlig høj grad den deleøkonomiske overnatningsportal AirBnb vendt op og ned på byen. I en sådan grad, at man under en tur med de gamle sporvogne kan se det på de forbipasserende mure: »Fuck AirBnb« står der skrevet med sort spraymaling på flere facader.
»AirBnb er på mange måder godt for byen, men det kan også skabe lidt gnidninger, når der i mange ældre bygninger er et rend med kufferter op og ned. Det er selvfølgelig irriterende for folk, der har boet i fred og ro i 45 år,« siger Stig Kaspersen.
Turisterne fylder ikke kun i trappeopgangene – når man går gennem de små brolagte gader, skal man kigge sig for, hvis man ikke vil blive torpederet af en Segway eller turistfyldt tuk-tuk. Rejsende fra hele verden har fået øjnene op for og sat sit præg på storbyen, og det gamle Alfama-kvarter er fyldt op med middelmådige gademusikanter og butikker med souvenirs fra plasticmagneter til postkort. Ligesom mange andre storbyer mærker Lissabon turismens paradoks.
»Det går meget stærkt og turismen fylder meget. Mange mener for meget. Lige nu kæmper man med at finde balancen, så det ikke kvæler byen, som folk gerne vil opleve,« siger Susanne Sayers.
Lissabon vil forandre sig de kommende år, men det skal den også, mener Susanne Sayers:
»Byer skal ændre sig for at leve. Lissabon kan godt tåle flere turister, men de skal spredes, så det ikke bliver så massivt.«