LinkedIn er blevet omdannet til et datingsite

Missionen med verdens største faglige netværk, LinkedIn, er at få mennesker til at knytte forbindelse til folk, som kan være nyttige for deres karriere. Flere er dog begyndt at bruge det digitale mødested til at lede efter kærligheden, og det kan få store konsekvenser og ødelægge LinkedIns ry, lyder det fra eksperter.

Verden over er LinkedIn kendt som et seriøst socialt medie, hvor mennesker bliver forbundet med mennesker, de møder på deres karrierevej.

Der er dog nogle, som har andre intentioner, når de sender anmodninger om at blive forbundet, som det hedder.

Med flere end 400 millioner brugere i 200 lande er LinkedIn da også et stort jagtmarked, hvis man er på udkig efter en potentiel partner, en date eller blot en smule romance.

Og det er der mange, som potentielt kan være. Den 1. januar 2016 var der, ifølge tal fra Danmarks Statistik, 1,6 mio. singler i Danmark. Det svarer til 37 pct. af alle voksne, hvilket er det højeste tal, siden man startede med at føre statistik i 1986.

For mange efterlader det et tomrum og et behov for at finde en partner, forklarer datingekspert, parterapeut og forfatter Mikael Hoffmann.

»Tidligere blev LinkedIn brugt til business, men kærligheden er så vigtig, at folk ikke lader sig begrænse af platforme. Mennesket har en fantastisk måde til at udtænke snedige metoder til at fremme deres egne interesser, og hvis de virkelig gerne vil have et parforhold og har prøvet alverdens ting, så som datingportaler, Damhuskroen og jeg skal komme efter dig, prøver de selvfølgelig også på LinkedIn,« siger han.

Mest udbredt i udlandet

Danmark er sjældent firstmover, når det kommer til nye fænomener, og det er ingen undtagelse i dette tilfælde - for mens flere udenlandske medier beretter om, at tendensen med LinkedIn-dating er meget ubredt, er det endnu ikke så kendt herhjemme (Læs for eksempel på engelsk her, her, her og her).

LinkedIn-dating er dog noget, som vi kun vil komme til at se mere af, forklarer Casper Radil, sociolog og ph.d.-studerende ved Københavns Universitet, som har forsket i netdating.

»De digitale kommunikationsmidler er i fremgang, og i fremtiden vil de kun blive brugt endnu mere til at kommunikere om romantiske relationer. Fænomenet er mere udbredt i andre lande, hvor det indtil videre ikke har været så stort i Danmark,« siger han.

Potentialet for LinkedIn-dating er faktisk så stort, at virksomheder er begyndt at systematisere LinkedIn-dating via en app kaldet LinkedUp. Den fungerer lidt ligesom den populære datingapp Tinder, som forbinder brugerne gennem deres Facebook-data, forskellen er dog, at LinkedUp bruger informationen fra LinkedIn til at matche folk.

Kaffe eller kaffe?

Det eneste sociale medie, som var beregnet til professionelt brug, er tilsyneladende gået hen og blevet de midaldrende mænds svar på Tinder.

Sådan har det i hvert fald føltes flere gange.

Anmodningerne fra den ene ukendte mand afløser den anden, og brancherne, de kommer fra, giver mindre og mindre mening i forhold til denne Berlingske-journalist. En dag gav jeg efter for trangen til at konfrontere en fremmede mand med hans anmodning.

Han arbejder, ifølge sine oplysninger på LinkedIn, som ambulanceredder, og da han sendte mig anmodningen, var han netop blevet forbundet med tre kvinder, som jeg har gået på journalistuddannelsen med.

Hans anmodning efterlod flere spørgsmål, som jeg følte, at jeg blev nødt til at få svar på: Kender han de andre, og troede han virkelig, at vi kendte hinanden? Jeg godkendte derfor hans anmodning og sendte ham en meddelelse.

Samtalen forløber således:

For et par dage siden lander denne fra en midaldrende mandlig CFO fra Israel så i min indboks:

En søgning på billeddelingstjenesten Instagram viser, at der er flere, som har prøvet lignende. Under hashtaggene #linkedinlove og #linkedindating udstiller folk sjove beskeder, der er dumpet ind i deres indbakke.

Why are men trying to pick me up on LinkedIn?

Et billede slået op af @j_zadr den

Men er LinkedIn pludselig blevet et oplagt sted at søge efter kærligheden?

»Absolut ikke. Hvis man benytter LinkedIn til dating, går man galt i byen, for LinkedIn’s formål er business. Hvis man prøver at få en kaffeaftale med en af det modsatte køn, kan den person blive irriteret og vred, fordi de bruger mediet til business. Man risikerer at trappe rundt som en elefant i en glasbutik,« siger Mikael Hoffmann.

Hvilke typer der det egentlig, som forsøger at tilluske sig til en sådan ”kaffeaftale”?

»Nogle, som ikke særlig seriøse på LinkedIn, men som ser en mulighed. De befinder i ydrekanten af LinkedIn og har deres egen dagsorden, som de prøver at masse ind. De er i hvert fald ikke professionelle. Professionelle erhvervsfolk ville ikke begynde at blande dating ind i sin business. Det vil skade ens egen forretning og karriere,« forklarer Mikael Hoffmann.

Konsekvenser for LinkedIn

Selvom nogle finder det belejligt at lede efter kærligheden på LinkedIn, kan det i værste tilfælde få gruelige konsekvenser, forklarer Mikael Hoffmann.

»Man kan risikere, at folk vil droppe LinkedIn,« siger han.

Som Mikael Hoffmann ser det, er der to mulige måder, som LinkedIn kan håndtere dette »behov, som folk gerne vil have dækket«.

»Der kan ske to ting: Enten vil LinkedIn forbyde det, og hvis én skriver en besked, hvor ordet »kaffe« indgår, lukker de din profil eller lignende. Ellers vil de gå i modsat grøft og omfavner det. Hvis de øjner, at der er et marked for det, laver de måske en niche, hvor folk kan date erhvervs-folk.«

Også Casper Radil frygter, at dating-tendensen vil være skadelig for LinkedIn.

»Det vil ødelægge deres ry. Det vil betyde, at folk, der sidder på LinkedIn, skal mistænkes for at have beskidte bagtanker og alt muligt.«

Berlingske ville gerne have interviewet en medarbejder fra LinkedIn, men efter at have rettet henvendelse til dem for at høre, om de er bekendt med fænomentet samt hvordan de forholder sig til det, har en talsperson fra LinkedIn svaret i en e-mail:

»Vi har mere end 400 millioner brugere på LinkedIn rundt om i verden, herunder mere end en million i Danmark. De har tilsluttet sig LinkedIn, fordi de ønsker at dyrke deres karriere og blive bedre professionelle. Online-verdenen mangler ikke steder, hvor folk kan søge efter romantik, derfor foreslår vi, at LinkedIn ikke er ét af dem.«

»Vi anbefaler, at vores medlemmer kun anmoder om forbindelse med folk, de kender og stoler på. I tilfælde af at man modtager uønskede beskeder, kan man blokere og indberette vedkommende, hvis deres opførsel er uhensigtsmæssig.«