Limousine-branchen: Vi kører i gammelt lort

Flere limousine-selskaber brokker sig over for høje krav til limousinernes registrering, og frygter, at det går ud over sæsonen for konfirmationer og bryllupper.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Foråret har for alvor ramt os alle, og det giver travlhed hos landets limousine-selskaber. Nu starter sæsonen for bryllupper, konfirmationer og skolernes gallafester, som gerne vil bruge dagen på at blive kørt rundt i en af de lange og flotte biler.

Men i limousine-branchen frygter man, at strenge krav fra Færdselsstyrelsen tvinger dem til at køre rundt i gamle biler, som ikke lever op til det, som kunderne forventer.

- Vi har store problemer med at få nye limousiner ind på markedet herhjemme, fordi Færdselsstyrelsens krav er umuligt at dokumentere. Sikkerheden er i orden, og vi har godkendelser fra de amerikanske fabrikker, men Færdselsstyrelsen vil simpelthen ikke godkende dem, siger Leif Berner fra Celebrity Limousine Service i Søborg.

De strenge krav fra Færdselsstyrelsen kan ifølge Leif Berner betyde, at branchen ikke kan yde den gode service til bryllupper og konfirmationer landet over.

- Nu kommer sæsonen for både konfirmationer og gymnasiernes galla-fester, men vi kan ikke dække markedet, fordi vores nye limousiner holder i garage uden nummerplader. Limousine-branchen kommer til at køre i noget gammelt lort – for at sige det lige ud, siger Leif Berner.

Derfor har en sammenslutning af flere limousine-vognmænd indbragt problemet for Folketingets trafikudvalg, som skal se på sagen i slutningen af april. Ifølge Færdselsstyrelsen, som sætter kravene til limousinerne, er der dog ikke en finger at sætte på kravene til limousinerne. Her siger kontorchef Ib Rasmussen, at reglerne er som de altid har været, og at det er limousine-vognmændenes eget ansvar at købe biler i udlandet, der lever op til de danske krav.

- Vi kræver de samme sikkerhedsoplysninger, som vi gør til alle andre køretøjer. Det er fabrikanten af bilerne, som skal dokumentere, at bilerne kan tåle at blive brugt, og sådan har det altid været. Derfor er det vognmændenes eget ansvar at købe limousiner, som er testet og godkendt, siger Ib Rasmussen fra Færdselsstyrelsen.

Dermed lader det til, at uenigheden skal drøftes på trafikudvalgets møde den 29. april, hvor repræsentanter fra limousine-branchen vil fremlægge deres utilfredshed.