Lektier gør ikke børn dygtigere

Tværtimod gør lektier børn skoletrætte, hævder forsker.

For mange lektier stresser familien og gør børnene skoletrætte, hævder amerikansk forsker.

Når man sidder efter aftensmaden og hundser med junior, der for 117. gang har forsøgt at snyde sig fri for matematikopgaver og grammatik, så tænker man, at det jo er til hans eget bedste.

Men hvad nu, hvis det ikke er?

I en ny bog gennemhuller den amerikanske forfatter Alfie Kohn systematisk alle de myter, som både forældre, undervisere og børn har omkring lektielæsning: at det giver højere karakterer, bedre studievaner og større ansvarsfølelse.

Den kontroversielle forfatter har gennemgået al pædagogisk forskning omkring lektier siden 1980erne og kommer til det nedslående resultat: Intet studie har vist nogen som helst studiemæssig fordel ved lektier inden gymnasiet. Det skriver morgenavisen 24timer.

»Det, der overraskede mig mest, er ikke ulemperne ved skolernes hjemmearbejde, men det faktum, at der ikke er nogen fordele,« fastslår han.

Alfie Kohn mener ikke, at det er sadisme, der får lærere og forældre til at stå sammen om at give børnene en gammeldags medicin, som ikke virker. Men det er fordi vi synes, det er sund fornuft, at børnene må blive dygtigere, når de laver lektier. En sund fornuft, der ikke er baseret på evident viden.

Alfie Kohn har med bogen 'The Homework Myth', der på dansk kan oversættes med Myten om lektier, formået at skabe livlig debat i USA med det letfordøjelige budskab: drop lektierne, børnene får alligevel intet ud af det.

Kilde: 24timer