Lektiehjælpen halter på flere skoler

Der er alt for svingende kvalitet i lektiehjælpen på landets folkeskoler, mener både skoleledere og lærere, som kritiserer ordningen.

Der er alt for svingende kvalitet i lektiehjælpen på landets folkeskoler, mener både skoleledere og lærere, som kritiserer ordningen. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Thaysen

Lektiehjælpen halter på landets folkeskoler, og langt fra alle elever får ordentlig hjælp.

Nogle steder er det kun pædagoger og ikke lærere, som er til stede ved lektiehjælpen, og andre steder må 100 elever deles om opmærksomheden fra bare to lærere, skriver Fyens Stiftstidende.

Eksemplerne stammer fra Skolelederforeningen og Danmarks Lærerforening, der begge retter kritik mod lektiehjælpen, som er en del af den nye folkeskolereform.

Ifølge Claus Hjortdal, der er formand i Skolelederforeningen, skyldes problemerne, at lektiehjælpen lige nu befinder sig i en overgangsperiode, da lektiehjælpen er frivillig frem til et kommende folketingsvalg. Derudover ligger lektiehjælpen i ydertimerne, og begge forhold gør det svært at tilbyde ordentlig lektiehjælp til eleverne.

»Det er et nedprioriteret område uden ressourcer,« siger Claus Hjortdal til Fyens Stiftstidende.

I Danmarks Lærerforening mener formand Anders Bondo Christensen dog, at lektiehjælpen er god for de elever, som har behov for hjælpen. Men det er vigtigt, at børnene oplever kvalitet i lektiehjælpen, og at det er andet end opbevaring af eleverne, som de oplever flere steder, understreger han over for avisen.

Lektiehjælpen ventes at blive obligatorisk efter folketingsvalget.