Lege på taget af tog koster unge livet

Inden for de seneste fem år er i alt syv personer kommet til skade eller omkommet af stød fra køreledninger, fordi de er klatret op på taget af et tog. Banedanmark overvejer forebyggende kampagne som supplement til advarselsskilte.

ARKIVFOTO. Banedanmark overvejer at igangsætte en kampagne, efter en 16-årig dreng er omkommet i såkaldte »toglege«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Taget af en godsvogn er en yndet legeplads blandt nogle unge. Desværre er det med livet som indsats, når de bevæger sig rundt oppe under køreledningerne, hvor 25.000 volt suser igennem.

Ifølge Banedanmark er syv personer kommet til skade eller omkommet inden for de seneste fem år, fordi de har fået stød fra en køreledning, mens de befandt sig på taget af et tog. Så sent som tirsdag aften omkom en 16-årig dreng i Lunderskov ved Kolding, da han kravlede rundt på taget af en godsvogn på Lunderskov Station og fik stød fra de dødbringende kabler.

»Det er alt fra store børn til unge mennesker, der får forvildet sig op på togene, og det er som regel i forbindelse med leg, eller fordi de skal vise sig, at de gør det. Det sker også, at de unge er påvirket af alkohol, når de får den idé at klatre op på toget,« siger sektionschef for jernbanesikkerhed ved Banedanmark Thomas Gram Rasmussen.

Ifølge Banedanmarks register sker ulykkerne oftest i provinsen, hvor der er størst godstogstrafik. Det er nemlig godstogene, der især frister de unge til en klatretur.

Sektionschefen oplyser, at Banedanmark som følge af tirsdagens ulykke vil overveje, hvad man kan gøre for at forebygge den slags ulykker i fremtiden.

»Vi har skilte monteret på alle vogne, hvor det er muligt at kravle op. Skiltene viser, at der er fald- og strømfare, og jeg mener, at de er placeret korrekt. Jeg tror ikke, at det ville have en effekt, hvis man for eksempel lavede en skov af skilte, for togene holder ikke det samme sted særligt længe af gangen,« siger Thomas Gram Rasmussen.

Han mener, at der i stedet skal information ud til de unge om, hvor farligt det er at klatre op på togenes tage.

»Man kunne godt forestille sig, at vi laver en kampagne i fremtiden for at gøre de unge opmærksomme på faren ved at kravle op på tagene af de her tog. Her og nu vil jeg dog gerne appellere til, at man tænker sig om og overvejer, om man har et ærinde på toppen af et godstog,« siger han.

Også hos Sikkerhedsstyrelsen, som modtager indberetninger om el-ulykker, undrer man sig over unges tilbøjelighed til at bruge togenes tage som legeplads.

»De her ulykker sker ikke på grund af uvidenhed, for der er skilte på togene. Man burde være klar over, at der er en fare forbundet med at klatre derop,« siger Lene Hansen, der er kommunikationskonsulent ved Sikkerhedsstyrelsen.

Ifølge ungdomsforsker Jens Christian Nielsen fra Center for Ungdomsforskning tænker de unge ganske enkelt ikke over de risici, der er forbundet med en sådan adfærd.

»De opfatter det mere som dristighed end dumdristighed, og det er især drenge, der har lidt svært ved at finde balancen mellem de to ting. Jeg tror ikke, det handler om dødstrang eller noget i den retning. Det er gerne noget med, at man skal vise sig over for en vennegruppe og vise, at man tør noget, andre ikke tør,« siger han.

Jens Christian Nielsen gætter på, at de unge, der tiltrækkes af togenes tage, er nogle, der ikke har så mange ressourcer, og har svært ved at falde til. For eksempel socialt eller uddannelsesmæssigt.

»Og har man så en hverdag, der ikke er særlig spændende, kan man måske få spændingen ad den vej,« siger ungdomsforskeren.

Han tvivler dog på, om en kampagne rent faktisk vil nå de unge, Banedanmark gerne vil i kontakt med.

Ulykken tirsdag i Lunderskov er den anden af sin slags i år. I marts var en 18-årig mand ude for en tilsvarende ulykke i Nyborg på Fyn.