Leasingfirmaer melder klar til indsats mod vanvidskørsel: Vil ikke lease til bandemedlemmer

Indsigt i kunders skatteoplysninger kan hjælpe leasingfirmaer med at undgå at levere biler til organiserede kriminelle, lyder det fra brancheforening.

»Der findes en gruppe mennesker i København og andre steder i landet, som kører i voldsomt kraftige biler. Muskelbiler. De tilhører ofte bandemedlemmer, og når vi forsøger at stoppe dem på gaden, træder de typisk på speederen og kører fra os. Koste, hvad det vil. De kører med hovedet under armen til fare for alt og alle,« sagde Henrik Schmeisser, der har været færdselsbetjent ved Københavns Færdselspoliti gennem 35 år, til Berlingske i forbindelse med dækningen af vanvidskørsel i leasede muskelbiler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Leasingbranchen har fået nok af historier om leasede muskelbiler, der med hastigheder langt over det tilladte forårsager alvorlige trafikulykker i landets storbyer.

De seneste måneder har især to episoder med vanvidskørsel i København vakt opsigt, efter at en 35-årig politibetjent mistede livet på Langebro i en ulykke forårsaget af føreren af en stor, leaset Audi.

Sidste weekend blev en svensk og en norsk mand kvæstet, efter at en vanvidsbilist i en anden Audi ræsede gennem byen med politiet i hælene.

Siden har fokus rettet sig mod især muskelbiler leaset af organiserede kriminelle. Som Berlingske har kunnet fortælle, udnytter disse grupper ifølge politifolk leasingsystemet til at undgå straf.

Og det er det, der vækker bekymring i leasingbranchen.

»Som brancheforening for leasingselskaber er vi utroligt kede af, hvis vi kommer til at lease biler til bandemedlemmer eller andre organiserede kriminelle. Det vil vi gerne til livs,« siger Christian Brandt, direktør i Finans og Leasing, i et interview med DR.

Her forklarer direktøren, at leasingbranchen blandt andet efterlyser adgang til det såkaldte E-Skatdata, som giver mulighed for at hente oplysninger om eventuelle kunders økonomiske situation og lønforhold.

Det vil ifølge Christian Brandt gøre det sværere for bandemedlemmer at benytte stråmænd til at lease biler.

»Vores formodning er, at stråmænd i mange tilfælde er socialt udsatte personer med dårlig økonomi. Man kan lave falske lønsedler ret effektivt i dag, men det er meget svært at snyde, hvis vi kan kontrollere en falsk lønseddel op imod de indberetninger, arbejdsgiveren foretager i skattesystemet,« siger Christian Brandt til DR.

De seneste uger har Berlingske kunnet fortælle, at de kraftige muskelbiler, der typisk kører vandvidskørsel, ofte fungerer som puljebiler for bandegrupperinger. Bilerne er typisk leaset og registreret til stråmænd eller familie til personer med tilknytning til bandemiljøet. Føreren af bilen ejer altså sjældent bilen, og bilerne bliver ofte benyttet af flere forskellige personer. Der er tale om køretøjer i den mere luksuriøse afdeling af mærker som BMW, Audi og Porsche, forsynet med motorer med flere hundrede hestekræfter.

»Der findes en gruppe mennesker i København og andre steder i landet, som kører i voldsomt kraftige biler. Muskelbiler. De tilhører ofte bandemedlemmer, og når vi forsøger at stoppe dem på gaden, træder de typisk på speederen og kører fra os. Koste, hvad det vil. De kører med hovedet under armen til fare for alt og alle,« sagde Henrik Schmeisser, der har været færdselsbetjent ved København Færdselspoliti gennem 35 år, til Berlingske i forbindelse med dækningen af problemet.

Ifølge Henrik Schmeisser har politiet ikke de rette værktøjer til at sætte en stopper for vanvidsbilisterne, og et flertal i Folketinget vil nu se nærmere på problemet.

Endvidere har Berlingske kunnet fortælle, at når politiet blitzer vanvidsbilister, der med hastigheder langt over fartgrænsen sætter andres liv på spil i især landets storbyer, slipper de ifølge politifolk for let.