Lastbilforening: Lav hastighed kan hjælpe studenter i knibe

Tungvogns Historisk Forening melder sig på banen med en løsning, der kan hjælpe studenter, som har fået forbud at køre med lastbil.

Foto: Morten Dueholm. Måske er der en løsning for studenterne, der skal fejre deres eksamen.
Læs mere
Fold sammen

En hobbyforening melder sig nu på banen med en løsning til den aktuelle knibe, der truer den traditionelle studenterkørsel.

Hovedpinen er kort fortalt, at EU-reglerne om køre-/hviletid byder, at der skal installeres kontrolapparater i de veteranlastbiler, der fragter studenterne rundt under den festlige tradition.

Men kontrolapparaterne er både dyre og vanskelige at installere, og en række vognmænd har derfor anmodet om dispensation til at blive fritaget for at installere apparatet. De ansøgninger er dog fortsat ikke blevet behandlet hos Rigspolitiet, og det har tvunget en lang række studerende til at bestille almindelige lastbiler i frygt for, at ansøgningerne ikke bliver behandlet inden juni, hvor kørslerne går i gang.

Men Tungvogns Historisk Forening, hvis medlemmer ejer og plejer veteranlastbiler, har en noget lettere løsning på hele problematikken. Man foreslår nemlig, at Rigspolitiet og Justitsministeriet fastsætter en maksimal hastighed på 40 kilometer i timen for lastbilerne.

»Vi tolker bestemmelserne sådan, at man dermed kan blive fritaget for at skulle installere apparatet,« siger formand Allan Snogdahl.

Han henviser til Nordsjælland, hvor en sådan restriktion ifølge foreningen har virket med stor succes de seneste år.

Tungvogns Historisk Forening tæller en række medlemmer, der deler interessen for veteranlastbiler, og Allan Snogdahl lægger ikke skjul på, at mange af medlemmerne finansierer den dyre hobby med at fragte de glade studenter rundt på ladet i juni måned.

»Og vi frygter for konsekvenserne ved det her kontrolapparat. Vi ser kort og godt det her som en trussel mod vores hobby,« siger Allan Snogdahl.

Han påpeger samtidig, at det ikke vil gøre den store forskel for chaufførerne, hvis de skal lette foden en anelse fra speederen.

»Jeg kører også selv, og jeg har sjældent kørt hurtigere end 50 kilometer i timen. Det er gamle lastbiler, og de kan sjældent køre mere end 50-60 kilometer i timen. Kommer man over den grænse, blæser huerne jo af, og det er der ingen, der har en interesse i,« siger Allan Snogdahl.

Han oplyser videre, at foreningen har henvendt sig Rigspolitiet med forslaget, men myndigheden er fortsat ikke vendt tilbage. Berlingske Nyhedsbureau ikke haft held med at få en kommentar fra Rigspolitiet tirsdag eftermiddag.