Lærerstuderendes prøver bedømmes reelt ikke

I langt de fleste tilfælde bliver indholdet af de nye prøver på læreruddannelsen reelt ikke bedømt. Det vækker undring hos flere partier på Christiansborg.

Sofie Carsten Nielsen, uddannelses- og forskningsminister fra Det Radikale Venstre, siger, at hun fortsat vil lade det være op til professionshøjskolerne, hvordan prøverne skal bedømmes. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Da den nye læreruddannelse blev præsenteret sidste år, var flere prøver et centralt element i bestræbelserne på at styrke fagligheden. Men en rundringning til landets professionshøjskoler viser ifølge Jyllands-Posten, at i langt de fleste tilfælde bliver indholdet af de nye prøver reelt ikke bedømt.

De såkaldte modulopgaver gennemføres som kvantitative prøver. Det vil sige, at de studerende for eksempel blot skal aflevere en opgave eller holde et oplæg, der lever op til de formelle krav for at kunne fortsætte på uddannelsen.

Afleverer en lærerstuderende en opgave, hvor der er det rette antal tegn, vil vedkommende bestå, og det er spild af vores tid, lyder det fra Lærerstuderendes Landskreds.

»Hvis vi ikke får faglig feedback på de opgaver, kan vi jo ikke udvikle os,« siger de lærerstuderendes formand, Bob Bohlbro.

På Christiansborg vækker det undren hos Venstre og De Konservative.

»Det var bestemt ikke det, der var meningen, og det er problematisk, at prøverne ikke er endt med at være i overensstemmelse med de mål, som vi satte for læreruddannelsen,« siger Venstres uddannelsesordfører Esben Lunde Larsen (V).

Han vil bede uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen (R) svare på, hvad hun har tænkt sig at gøre for at få professionshøjskolerne til at ændre prøverne.

Sofie Carsten Nielsen siger, at hun fortsat vil lade det være op til professionshøjskolerne, hvordan prøverne skal bedømmes.

»Vi har stadig afsluttende prøver på læreruddannelsen, og her er de faglige krav blevet skærpet,« siger hun til Jyllands-Posten.