Lærerkritik: Elever kan stadig bruge internet til at snyde til eksamen

Merete Riisagers stop for internet til studentereksamen har ingen virkning på elevers snyd, lyder det fra gymnasielærer. Det er kun første skridt på vejen, svarer ministeren.

Foto: Sara Gangsted. Elever kan fortsat snyde i gymnasiet, selv om Merete Riisager har begrænset deres adgang til internettet, mener gymnasielærer. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

Da undervisningsminister Merete Riisager (LA) for et par uger siden erklærede, at hun ville afskaffe internet ved de skriftlige eksamener i gymnasiet, var hensigten, at det skulle begrænse elevers snyd. »Vi har åbnet en motorvej for snyd ved at indføre direkte adgang til internettet ved eksamen,« sagde ministeren.

Men motorvejen er stadig særdeles farbar, mener en gymnasielærer, som har nærlæst udkastet til den nye eksamensbekendtgørelse. Eleverne kan stadig snyde lige så meget, som de kunne før, konkluderer han.

» Der har været stor ståhej om, at elevernes adgang til internettet skal fjernes, men jeg kan ikke se, at de nye regler gør den store forskel i forhold til elevernes mulighed for at snyde. Man har fjernet den fri adgang til internettet, men man har på ingen måde gjort noget ved snyd,« siger gymnasielærer Julian Bybeck Tosev.

Han er lærer i matematik og informatik på Herlev Gymnasium og HF og har gennem flere år undersøgt elevers snyd ved at udgive sig som hjælper i Facebook-grupper og ved at gå »under cover« i opgavefirmaet FixMinOpgave, som tjener penge på at skrive eksamensopgaver til gymnasieelever. Julian Bybeck Tosev hæfter sig ved, at eleverne med de nye regler fortsat kan kommunikere med hjælpere under eksamen og få dem til at udarbejde opgaven for sig.

»Ministeriet holder fast i, at eleverne skal bruge Netprøver.dk til at hente og aflevere opgaver, og det betyder, at de skal have adgang til deres mail under prøven. Så de kan stadig bede hjælpere lave opgaven via mail, og det kan de også via noteprogrammer som Evernote, som eleverne også fortsat har adgang til, hvis de bruger programmerne til daglig. De har også fortsat adgang til for eksempel You Tube og Wikipedia, hvis læreren har angivet, at han har brugt dem i sin undervisning. Hvis bare én elev skal have adgang til Evernote, skal skolen give alle elever adgang,« forklarer Julian Bybeck Tosev og tilføjer:

»Man har fjernet de gode ting ved nettet, for eleverne kan ikke længere gå ind i databaser og researche. Men man har holdt fast ved de dårlige ting som muligheden for at kommunikere med hjælpere. Snydemulighederne er bevaret.«

Stop for internet er første skridt

De røde partier og gymnasieorganisationer har protesteret heftigt over ministerens planer. På tirsdag har Socialdemokratiet, SF og de Radikale indkaldt ministeren i et lukket samråd om sagen, fortæller undervisningsordfører Annette Lind (S):

»Jeg er helt enig med ham. Det har slet ingen virkning og er kun til gene for eleverne. Vi synes, det er helt ude i hampen, at ministeren egenrådigt har gjort det her. Det er en meget gammeldags opfattelse af, hvad læring skal være. Under forhandlingerne om gymnasiereformen havde vi en fælles forståelse af, at digitalisering og adgang til nettet skulle være en del af undervisningen, ligesom det skulle afspejles i eksamenssituationen. Jeg håber, vi kan få hende til at omgøre det,« siger Annette Lind.

Undervisningsministeriet oplyser, at eksamensbekendtgørelsen kun er i høring, og at vejledningerne med de mere detaljerede fortolkninger af reglerne derfor ikke kendes endnu. Merete Riisager siger, at hun ser begrænsningen af elevernes adgang til internettet som første skridt på vejen i et gymnasium med mindre snyd.

»I en årrække har vi desværre fået undergravet eksamen i gymnasiet ved at lukke mere og mere op for brug af internet. Ved at lukke for den ubegrænsede adgang til internettet, lukker vi for den motorvej for snyd, som der har været. Men det betyder ikke, at alt så er klaret. Vi skal systematisk fortsætte med at arbejde på at gøre eksamensformerne valide. Dette er det første og meget afgørende skridt i retning mod en objektiv eksamen, som måler den enkeltes færdigheder og kvalifikationer,« siger Merete Riisager, der mener, det er omsonst at bekæmpe snyd, hvis man ikke starter med at lukke for ubegrænset adgang til internettet.

»Det er en fuldstændig integreret del af unge menneskers verden, at de kan komme i kontakt med andre med to klik,« siger hun.

Formanden for Danske Gymnasier, Anne-Birgitte Rasmussen, siger: »Der er ikke nogen tiltag, der kan fjerne snyd fuldstændigt.«

»Vi er enige med ministeren i, at vi skal nedbringe snyd, og derfor vil vi fortsat arbejde på at finde frem til gode tekniske overvågningssystemer og måske i højere grad anvende stikprøver for at overvåge elevernes færden på nettet,« siger hun.

Opgavefirmaet FixMinOpgave har erklæret, at undervisningsministerens stop for internettet ikke påvirker deres forretning, da de fortsat vil kunne levere eksamensopgaver til elever, som er til skriftlig eksamen.