Lærerformand: »Superelever« bliver overset

Lærerne i de danske folkeskoler mangler tid og er ikke klædt godt nok på til at håndtere de særligt begavede elever, vurderer formanden for Danmarks Lærerforening.

Lærerne i de danske folkeskoler mangler tid og er ikke klædt godt nok på til at håndtere de særligt begavede elever, vurderer formanden for Danmarks Lærerforening. Fold sammen
Læs mere
Foto: Tommy Kofoed

Det står skidt til med at time og tilrettelægge undervisningen i folkeskolerne, så gruppen af fagligt stærke elever ikke bliver overset.

Det erkender formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, efter Berlingske torsdag fortæller historien om 12-talsstudenten Søren Ørskov, der var ved at blive smidt ud af 7. klasse, fordi han ikke blev fagligt udfordret og derfor kedede sig og lavede ballade.

I avisen kritiserer psykolog Ole Kyed systemet for at mangle tilstrækkelig viden om og indsigt i, hvordan de højt begavede børn skal udfordres, og han efterlyser regulær efteruddannelse af lærere. Og netop behovet for efteruddannelse af lærerne er også noget, Anders Bondo Christensen fremhæver.

»I hele vores inklusionsdagsorden er der meget fokus på, at de elever, som tidligere fik et specialtilbud, skal kunne rummes i folkeskolen. Men vi skal kunne rumme alle, og der er en problemstilling i, at lærerne ikke er klædt ordentligt på til at håndtere opgaven,« siger lærerformanden til Berlingske Nyhedsbureau.

Udover lærernes manglende kompetencer fremhæver Anders Bondo Christensen også elevmængden i klasserne som en afgørende faktor.

»Når vi har en elevgruppe - ofte på mere end 25 elever, som vi skal nå på 45 minutter - så stiller det meget store krav til læreren, for der kan være en enorm spredning i elevernes faglige niveau. Derfor bliver vi nødt til - udover at kigge på lærernes efteruddannelsesniveau - også at kigge på de forudsætninger, lærerne har for at nå den enkelte elev i hver lektion,« siger han.

Ifølge lærerformanden er der behov for, at lærerne får støtte og vejledning i, hvordan de skal håndtere supereleverne, mens det samtidig er afgørende, at lærerne får bedre mulighed for at tilrettelægge undervisningen for den enkelte elev.

»I dag har undervisningsdifferentieringen fået dårlige og meget svære vilkår. Klasserne er blevet maksimerede for at udnytte ressourcerne bedst muligt, og samtidig har lærerne fået mindre tid til at forberede den enkelte lektion, og så ender det med, at der kommer mere standardundervisning. Det er den forkerte vej at gå i forhold til at kunne rumme de højt begavede elever,« fastslår Anders Bondo Christensen.