Læreren er ikke uddannet i faget i hver femte time

I hver femte undervisningstime i folkeskolen er læreren ikke uddannet i faget, viser en kortlægning fra Undervisningsministeriet.

Det er langt fra sikkert, at læreren er uddannet i faget, når eleverne møder ind til time i folkeskolen. Det viser en kortlægning fra Undervisningsministeriet, skriver Politiken.

Kortlægningen bygger på indberetninger fra 1.100 folkeskoler og 36.120 lærere. Og den viser, at underviserne i 80,4 procent af timerne har såkaldt undervisningskompetence i faget - enten fra læreruddannelsen eller fra efteruddannelse - men at de i 19,6 procent af timerne ikke har.

Ifølge lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet Jan Mejding går det ud over elevernes resultater, når læreren ikke har den faglige ballast og ikke kender til fagets kerneelementer.

»Det vil ramme eleverne, der til folkeskolens afgangsprøve vil sige: ’Gud, vi fik jo aldrig lært noget’,« siger han til Politiken.

Formand for Danske Skoleelever Miranda Dagsson er enig og overrasket over, at tallet for lærere uden undervisningskompetence i de fag, de underviser i, er så højt. Også formanden for foreningen Skole og Forældre Mette With Hagensen er bekymret.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) erkender, at »det ikke er godt nok«, når hver femte time udføres af en underviser uden fagkompetence.

»Det er præcis derfor, vi laver den satsning, som vi gør nu, siger ministeren til Politiken med henvisning til et af de centrale elementer i folkeskolereformen, som er en milliard kroner til efteruddannelse af lærere.

Det skal føre til, at 95 procent af timerne i 2020 bliver undervist af lærere, der har kompetence i de pågældende fag.